لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

حسین رزاق، فعال سیاسی، از زندان آزاد شد


شماری از کنشگران و فعالان مدنی با انتشار تصاویری از آزادی حسین رزاق، فعال سیاسی زندانی، خبر دادند.

بر اساس این گزارش‌ها او روز دوشنبه ۲۱ خرداد از زندان اوین آزاد شده است.

حسین رزاق، از مؤسسان اتاق «میدان آزادی» در شبکه اجتماعی «کلاب‌هاوس» است که آذر ماه ۱۴۰۰ در منزل خود در آمل بازداشت شد.

او از جمله زندانیان سیاسی محبوس در اوین بود که در نامه‌ای با تأیید گزارش‌ها دربارهٔ «تبعید» سعید مدنی، پژوهشگر اجتماعی و کنشگر مدنی، به زندان دماوند، این اقدام دستگاه قضائی جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

کانال تلگرام «حسین رزاق» روز شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ اعلام کرد که این زندانی سیاسی از چند مقام مسئول امنیتی و قضایی به‌دلیل «ضرب‌وشتم خود در بند ۲۰۹ زندان اوین» که متعلق به وزارت اطلاعات است، شکایت کرده است.

فشار و شکنجه حسین رزاق در دوران بازداشت در حالی صورت گرفت که پزشکی قانونی ابتلای او به چند بیماری جسمی را تأیید کرده است.

روز ۲۰ فروردین امسال نیز رادیو فردا مطلع شد که حسین رزاق، که دوران محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند، به دلیل آنچه «غیبت و عدم مراجعه به زندان» خوانده شده، به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

این حکم در حالی به آقای رزاق ابلاغ شد که او از زمان بازداشتش در ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ در شهر آمل و انتقالش به زندان اوین در حال تحمل مجازات زندان است و تنها در فروردین ۱۴۰۲ در پی وخامت حالش چند روز برای مرخصی درمانی اعزام شد.

او سپس با وجود نظر پزشکی قانونی به زندان بازگردانده شد.

این زندانی سیاسی در حالی پس از ۳۰ ماه از زندان آزاد شد که با اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی» و «اقدام علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محکوم شده‌ بود.

XS
SM
MD
LG