لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۴

شکایت هشت نفر از ایلان ماسک و اسپیس‌ایکس به دلیل تبعیض و آزار جنسی


ایلان ماسک
ایلان ماسک

رسانه‌های آمریکایی از شکایت هشت مهندس که می‌گویند به دلیل هشدار «در مورد آزار و اذیت جنسی و تبعیض علیه زنان» در شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک به‌شکل «غیرقانونی» اخراج شده‌اند، خبر دادند.

این مهندسان شامل چهار زن و چهار مرد، مدعی هستند که آقای ماسک در سال ۲۰۲۲ پس از آنکه آن‌ها در نامه‌ای این میلیاردر را به دلیل رفتارهایش، «مایه شرمساری و خجالت» نامیدند، اخراج شدند.

اسپیس ایکس با رد تخلفات خود گفته است که این نامه مخل فعالیت کارمندان بوده و این هشت مهندس به دلیل نقض سیاست‌های این شرکت «به درستی» اخراج شده‌اند.

مهندس‌های اخراج‌شده همچنین مدعی هستند که آقای ماسک به مدیران این شرکت دستور داده است که اظهارات «جنسیت‌زده» او را در شبکه‌های اجتماعی تکذیب کنند.

در دادخواستی که این هشت نفر ارائه‌ کرده‌اند، تأکید شده است که رفتار ماسک باعث تقویت یک «فرهنگ کاملاً جنسیتی» در شرکت اسپیس‌ایکس شده است که در آن مهندسان زن به‌طور معمول مورد آزار و اذیت و اظهارنظرهای جنسیتی قرار می‌گیرند و نگرانی‌های آنها در مورد فرهنگ محل کار نادیده گرفته می‌شود.

بر اساس این دادخواست، برای مثال، برای توصیف اجزای موشک از تعابیری مربوط به اعمال جنسی و اندام تناسلی مردانه استفاده شده است.

شاکیان در این دادخواست گفته‌اند که این اقدامات باعث توهین، ایجاد ناراحتی و مزاحمت در محل کار شده است.

پیج هالند-تیلن، یکی از شاکیان، در بیانیه‌ای که توسط وکلایش ارائه شد، گفت که شکایت روز چهارشنبه ۲۳ خرداد تلاشی برای پاسخگو نگه داشتن مدیریت «اسپیس‌ایکس» و ایجاد تغییرات در سیاست‌های محل کار است.

این هشت مهندس در حال حاضر ادعا می‌کنند اخراج شدن، حقوق آن‌ها تحت قانون کار ایالات متحده را نقض کرده است.

این شاکیان به دنبال دریافت خسارات جبرانی و تنبیهی نامشخص و صدور حکمی هستند که اسپیس‌ایکس را از ادامه مشارکت در رفتار غیرقانونی خود منع کند.

ایلان ماسک نخستین کسی نیست که در سال‌های گذشته در میان چهره‌های سرشناس و ثروتمند در ایالات متحده با اتهام آزار جنسی روبرو می‌شود.

او پیش‌تر نیز اتهام آزار جنسی از سوی یکی از خدمه پرواز یک جت خصوصی در سال ۲۰۱۶ را تکذیب کرده‌ بود.

XS
SM
MD
LG