لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

آمریکا و اوکراین توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله امضاء کردند


در حاشیه اجلاس رهبران گروه هفت که در رم پایتخت ایتالیا در جریان است، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، روز پنجشنبه ۲۴ خردادماه، یک توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله را امضاء کردند.

امضای این توافقنامه می‌تواند مقدمه‌ای برای پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو٬ باشد.

آقای بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی، پس از امضای این توافقنامه با اشاره به تلاش‌های جمعی رهبران گروه هفت گفت :« پوتین قادر نخواهد بود که ما را از هم جدا کند و تا زمان پیروزی، در کنار اوکراین خواهیم بود.»

رئیس جمهور آمریکا درباره مفاد این توافقنامه تاکید کرد که هدف آن «تقویت قابلیت‌های دفاعی معتبر اوکراین در بلندمدت است».

جو بایدن بار دیگر با تاکید بر موضع سابق خود مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی در اوکراین نبرد نمی‌کنند، گفت :« ایالات متحده به آنها تسلیحات می‌‌دهد.»

این توافق همچنین به وزارت دفاع آمریکا این اجازه را می‌دهد که برای نوسازی و مدرن‌سازی ارتش اوکراین، به نیروهای این کشور آموزش دهد و با برگزاری برنامه‌های مشترک نظامی و امنیت سایبری نظامی ، به اوکراین کمک کند.

ولودیمیر زلنسکی پس از امضای این توافقنامه با تاریخی خواندن روز امضای این توافق، آن را «قوی‌ترین توافقنامه بین اوکراین و ایالات متحده از زمان استقلال کی‌یف عنوان کرد.

این در حالی است که تنها ساعتی پس از امضای این توافقنامه، سران هفت کشور صنعتی جهان، بسته کمک ۵۰ میلیاردی به اوکراین را امضا کردند.

در روز اول نشست رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان٬ آنها موافقت کرده بودند که ۵۰ میلیارد دلار به اوکراین وام اعطا کنند.

هزینه این وام از سود به دست آمده از دارایی‌های مسدودشده روسیه تأمین خواهد شد و برای کمک به تلاش‌های جنگی اوکراین در نظر گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG