لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

تلاش مشترک پاریس و واشینگتن برای توقف درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله


لحظاتی پس از حملهٔ هوایی شبانه اسرائیل به منطقه‌ای در شرق صور در جنوب لبنان، ۱۴ ژوئن
لحظاتی پس از حملهٔ هوایی شبانه اسرائیل به منطقه‌ای در شرق صور در جنوب لبنان، ۱۴ ژوئن

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز پنج‌شنبه از تلاش مشترک پاریس و واشینگتن برای توقف درگیری‌ها میان اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان خبر داد.

آقای مکرون که در حاشیه اجلاس گروه ۷ در ایتالیا با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت، ایالات متحده، فرانسه و اسرائیل توافق کرده‌اند که در همکاری با یکدیگر تلاش‌ها برای اجرای نقشه راهی را که پاریس پیش از این به منظور کاهش تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله ارائه کرده بود، افزایش دهند.

فرانسه و ایالات متحده طی ماه‌های اخیر برای توقف درگیری‌ها و ممانعت از گسترش جنگ که در مرز لبنان و اسرائیل جریان دارد، رایزنی‌هایی داشته‌اند و پاریس در این راستا طرح مکتوبی را به اسرائیل و حزب‌الله ارائه داده است.

امانوئل مکرون گفت: «ما با ایالات متحده بر سر اصول یک گروه تماس سه جانبه متشکل از اسرائیل، ایالات متحده و پاریس برای اجرای نقشه راهی که پیشنهاد داده بودیم، توافق کرده‌ایم و همین رایزنی‌ها را با مقامات لبنان نیز انجام خواهیم داد.»

حزب‌الله که توقف درگیری‌ها را منوط به آتش‌بس بین اسرائیل و گروه افراطی حماس در غزه کرده است، روز پنج‌شنبه گفت که در حملاتی هماهنگ، ۹ پایگاه نظامی اسرائیل را هدف حملات پهپادی و راکتی خود قرار داده است تا تنش‌ها در مرز دو کشور برای دومین روز متوالی رو به افزایش باشد.

یکی از مقامات ارشد فرانسه شرایط را برای پاریس و واشینگتن اضطراری خوانده و تاکید کرده که این دو کشور با توجه به شرایط خطرناکی که ایجاد شده است، باید تلاش‌های خود را تشدید کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG