لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

سنتکام: حملهٔ حوثی‌ها باعث آتش‌سوزی در یک کشتی باری و جراحت شدید یکی از خدمه شد


یک کشتی متعلق به بریتانیا که اسفند گذشته هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفته بود
یک کشتی متعلق به بریتانیا که اسفند گذشته هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفته بود

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز پنج‌شنبه ۲۴ خرداد تأیید کرد که شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران کشتی باری وِربِنا، با پرچم پالائوا متعلق به اوکراین و تحت مدیریت یک شرکت لهستانی را با دو موشک کروز ضدکشتی در خلیج عدن هدف قرار دادند.

ساعاتی قبل از بیانیه سنتکام، شرکت امنیتی بریتانیایی آمبری اعلام کرده بود که یک کشتی در حدود ۱۲۹ مایلی شرق ساحل عدن در یمن با ارسال یک تماس خطر از اصابت موشک به خود خبر داده است.

سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، کشتی باری وِربِنا در حال حمل مصالح ساختمانی چوبی از مالزی به ایتالیا بود که از سوی شبه نظامیان حوثی هدف قرار گرفته شد.

فرماندهی مرکزی آمریکا اضافه کرده است: «این حمله باعث خسارت و آتش‌سوزی در این کشتی باری شد و خدمه کشتی در تلاشند تا آتش را مهار کنند. در جریان این حمله یک دریانورد غیرنظامی نیز به شدت مجروح شد.»

طبق این گزارش، یک واحد از نیروهای جمعی ناو آمریکایی فیلیپین سی (سی جی ۵۸) این ملوان مجروح را برای معالجه به کشتی متعلق به نیروی‌های ائتلاف در منطقه منتقل کرد.

سنتکام نوشته است: «این رفتار بی‌ملاحظه حوثی‌های مورد حمایت ایران، ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند و جان دریانوردان را در سراسر دریای سرخ و خلیج عدن به خطر می‌اندازد.»

فرماندهی مرکزی آمریکا تصریح کرده است: «حوثی‌ها ادعا می‌کنند که به نمایندگی از فلسطینی‌ها در غزه دست به اقدام می‌زنند٬ در حالی که جان اتباع کشورهای ثالث را که هیچ ارتباطی با درگیری‌های غزه ندارند، هدف قرار داده و تهدید می‌کنند.»

سنتکام اضافه کرده است، شبه‌نظامیان حوثی با «تهدید مداوم» عبور ایمن مسیر بین‌المللی کشتیرانی در منطقه، ارائه کمک‌های حیاتی به مردم یمن و همچنین غزه را دشوارتر می‌کنند.

ارتش آمریکا می‌گوید به همکاری با شرکای خود ادامه خواهد داد تا حوثی‌ها را پاسخگو کرده و توانایی‌های نظامی آنها را تضعیف کند.

روز چهارشنبه نیز یک کشتی باری متعلق به یونان در نزدیکی بندر حدیده در دریای سرخ، مورد حمله یک شناور کوچک قرار گرفت و موتورخانه آن آسیب دید.

شرکت آمبری اعلام کرده بود که کشتی «توتور» در حدود ۶۷.۷ مایلی جنوب غربی بندر حدیده یمن مورد حمله قرار گرفت و در این حمله می‌توان نشانه‌های حملات شورشیان حوثی یمن را مشاهده کرد.

شرکت آمبری تأکید کرده است که این کشتی در زمان وقوع حادثه دارای مشخصات کشتی‌هایی بود که مورد حملات حوثی‌ها قرار می‌گیرند.

عملیات تجارت دریایی بریتانیا نیز اعلام کرد یک قایق کوچک به طول ۵ تا ۷ متر به رنگ سفید با قسمت تحتانی این کشتی باری برخورد کرده است.

دو منبع کشتیرانی یونانی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که این کشتی با پرچم لیبریا در حمله‌ای عمدی آسیب دید و افزودند که آب وارد موتورخانه کشتی شده است.

یک منبع وزارت کشتیرانی یونان نیز با تأیید این حادثه گفت: «کشتی به سمت هند در حال حرکت بود.»

در یکی از حملات مرگبار به کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ در اسفندماه گذشته سه خدمه کشتی‌ باری «ترو کانفیدنس»، شامل دو فیلیپینی و یک ویتنامی کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.

حملات حوثی‌ها به مسیر کشتیرانی در دریای سرخ باعث شده است که حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز دچار اختلال شود و شرکت‌ها کشتی‌رانی را مجبور کرده است که مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

XS
SM
MD
LG