لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

تروئیکای اروپایی: ایران با اقدامات هسته‌ای اخیرش برجام را «توخالی» می‌کند


تصویر آرشیوی از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز
تصویر آرشیوی از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز

سه کشور اروپایی عضو برجام اقدامات اخیر جمهوری اسلامی برای توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای را محکوم کردند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز شنبه ۲۶ خرداد با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند ایران با اقدامات اخیر خود در حال «توخالی» کردن برجام است.

این بیانیه که نسخه‌ای از آن در سایت وزارت خارجه بریتانیا منتشر شده می‌افزاید ایران با بهره‌برداری از ده‌ها سانتریفیوژ پیشرفته اضافی در سایت غنی‌سازی نطنز و اعلام آماده شدن برای نصب هزاران سانتریفیوژ دیگر در سایت‌های فردو و نطنز، گام‌های بیشتری در راستای توخالی کردن برجام برداشته است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۴ خرداد به نقل از یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که ایران به سرعت سانتریفوژهای دیگری را در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام، در تأسیسات فردو نصب کرده است.

پیشتر همین خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده بود که تهران در واکنش به این قطعنامه، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در دو سایت زیرزمینی خود را گسترش داده است.

در گزارش آژانس که خبرگزاری رویترز آن را مشاهده کرده، آمده است: «ایران در روزهای ۹ و ۱۰ ژوئن (۲۰ و ۲۱ خرداد) به آژانس اطلاع داد که هشت آبشار حاوی ۱۷۴ سانتریفوژ آی‌آر-۶ طی سه تا چهار هفته آینده در واحد ۱ تأسیسات غنی‌سازی فردو نصب خواهد شد».

سه کشور اروپایی عضو برجام در بیانیه مشترک خود گفته‌اند این گام‌ها ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ظرفیت غنی‌سازی ایران را که در حال حاضر به‌طور قابل‌توجهی از محدودیت‌های برجامی فراتر رفته، بیشتر خواهد کرد.

ایران تنها کشور بدون تسلیحات هسته‌ای در جهان است که اورانیوم را تا میزان ۶۰ درصدی غنی‌سازی می‌کند.

آمریکا و اعضای اروپایی برجام می‌گویند این اقدام جمهوری اسلامی هیچ توجیه غیرنظامی ندارد.

برآورد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی است که اگر ایران ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی خود را به خلوص ۹۰ درصدی برساند، قادر به تولید ۲ تا ۳ بمب هسته‌ای خواهد بود.

سه کشور اروپایی برجام در ادامه بیانیه خود تصریح کرده‌اند شتاب دادن به تولید اورانیوم ۶۰ درصدی خطرات قابل توجهی برای اشاعه تسلیحات اتمی دارد و اقدامات اخیر ایران نگران‌کننده است.

ایران مدعی است که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

شورای حکام آژانس ۱۶ خرداد امسال با تصویب قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواست که «بی‌درنگ» به پرسش‌های بازرسان دربارهٔ منشأ ذرات اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده خود پاسخ دهد.

ایران در گذشته به قطعنامه‌های شورای حکام واکنش نشان داده بود و به‌دنبال تصویب قطعنامه قبلی شورای حکام در سال ۲۰۲۲، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد رساند که به سطح مواد لازم برای تولید سلاح اتمی نزدیک است.

XS
SM
MD
LG