لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

۱۱ کشته در واژگونی دو قایق پناهجویان در اطراف ایتالیا؛ قایق دوم حامل ایرانی‌ها بود


تصویر منتشر شده توسط گارد ساحلی ایتالیا از قایق در حال غرق شدن پناهجویان
تصویر منتشر شده توسط گارد ساحلی ایتالیا از قایق در حال غرق شدن پناهجویان

گارد ساحلی ایتالیا و یک نهاد خیریه امدادرسانی به مهاجران خبر دادند که بر اثر واژگونی دو قایق در آب‌های نزدیک به سواحل جنوبی ایتالیا دست کم ۱۱ پناهجو کشته و ده‌ها نفر دیگر مفقود شده‌اند.

به گزارش رسانه‌های ایتالیایی اکثر مهاجران مفقود شده در یکی از دو قایق اهل ایران و افغانستان بوده‌اند.

خبرگزاری ایتالیایی آنسا روز دوشنبه ۲۸ خرداد گفت حدود ۵۰ نفر از سرنشینان یکی از قایق‌ها مفقود شده‌اند.

رادیو رادیکاله، یک رادیوی محلی ایتالیایی، نیز تعداد مفقودشدگان را ۶۴ نفر اعلام کرد و افزود اکثر افرادی که در دریا غرق شده‌اند اهل افغانستان و ایران بودند.

گارد ساحلی ایتالیا نیز خبر داد که در آب‌های نزدیک به سواحل کالابریا در حال جستجو برای افرادی است که بر اثر سانحه دیدن یک قایق در دریا افتاده‌اند.

رسانه‌های ایتالیایی از قول افرادی که از سانحه دوم نجات یافته‌اند گزارش دادند که این قایق حدود ۶۰ سرنشین داشته است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت و یونیسف در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند پناهجویانی که در قایق اول بودند و توسط یک خیریه آلمانی مورد رسیدگی قرار گرفتند،‌ از سوریه، مصر،‌ پاکستان و بنگلادش عازم اروپا بودند.

بر اساس این گزارش، واژگونی قایق دوم در ۲۰۰ کیلومتری شرق منطقه کالابریا ایتالیا رخ داد. این قایق هشت روز پیش‌تر از ترکیه حرکت کرده بود که بر اثر آتش‌سوزی واژگون شد.

دو نهاد وابسته به سازمان ملل می گویند ۶۴ سرنشین این قایق در دریا گم شده‌اند و ۱۱ تن از آنها نجات یافته‌اند.

به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت و یونیسف، سرنشینان قایق دوم اهل ایران، سوریه و عراق بودند.

گارد ساحلی ایتالیا افزود که عملیات تجسس برای یافتن قربانیان قایق واژگون شده از شب گذشته آغاز شده است و به نظر می‌رسد که مبدأ این قایق ترکیه بوده است.

گارد ساحلی ایتالیا گفت: «عملیات تجسس و نجات پس از دریافت هشدار خطر از سوی یک قایق تفریح فرانسوی که در منطقه در تردد بود آغاز شد.»

این قایق فرانسوی ضمن ارسال هشدار در مورد «مشاهده قایقی که نیمه واژگون شده» توانسته بود ۱۲ نفر از سرنشینان را نجات دهد.

این افراد سپس به قایق گارد ساحلی ایتالیا تحویل داده شده و از محل حادثه به یکی از بنادر جنوب این کشور منتقل شدند.

به گفته گارد ساحلی ایتالیا یکی از ۱۲ نفری که نجات یافته بودند پس از رسیدن به بندر روچلا ایونیکا در استان کالابریا جان خود را از دست داد.

همزمان، «رسک شیپ» خیریه آلمانی امدادرسانی به مهاجران در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت امدادگرانی که به یک قایق چوبی در نزدیکی سواحل لامپیدوسا، واقع در جنوب ایتالیا، رسیدند جسد ده نفر از قربانیان را زیر عرشه پیدا کردند.

این نهاد افزود: «اکنون ۵۱ نفر از مهاجرانی که نجات یافته‌اند در کشتی امداد رسانی ما به نام نادر هستند. ولی متأسفانه در این حادثه ۱۰ نفر جان باخته‌اند.»

نهاد خیریه «ریسک شیپ» در ادامه پیام خود افزود: «این قایق چوبی که پر از آب شده بود در مجموع ۶۱ سرنشین داشت. خدمه ما ۵۱ نفر را نجات دادند. دو نفر از آن‌ها بیهوش بودند. جنازه ۱۰ نفری که جان خود را از دست داده‌اند در آبی که زیر عرشه قایق را پر کرده است شناور هستند.»

XS
SM
MD
LG