لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

مستند «پیش از سپیده‌دم»؛ اعدام ۱۰ زن بهائی در شیراز


به دار آویخته‌شدن این زنان تنها مورد اعدام دسته‌جمعی زنان بهائی و در عین حال آخرین مورد از اعدام زنان بهائی در دوران حکومت جمهوری اسلامی محسوب می‌شود
به دار آویخته‌شدن این زنان تنها مورد اعدام دسته‌جمعی زنان بهائی و در عین حال آخرین مورد از اعدام زنان بهائی در دوران حکومت جمهوری اسلامی محسوب می‌شود

۲۸ خرداد ۱۳۶۲ جمهوری اسلامی ۱۰ زن بهائی را در میدان چوگان شیراز به دار آویخت. رادیوفردا سال گذشته و در چهلمین سالگرد این واقعه فیلم مستند «پیش از سپیده‌دم» را منتشر کرد؛ فیلمی به کارگردانی شهریار صیامی، تهیه‌کنندگی کامبیز کراماتی و با همکاری پویان مکاری که پژوهش این پروژه را بر عهده داشت.

این مستند که اکنون در سالگرد این واقعه بازنشر می‌شود، اولین فیلم مستندی است که در رسانه‌های خارج از ایران به‌صورت مشخص به این موضوع پرداخته و به جزئیاتی اشاره می‌کند که در طول ۴۰ سال از دید بسیاری از ایرانیان پنهان مانده است.

پیش از سپیده‌دم؛ روایت اعدام ده زن بهائی در شیراز
please wait

No media source currently available

0:00 0:44:47 0:00

در «پیش از سپیده‌دم» تصاویری از مصاحبه‌ای قدیمی با حسین مقیمی و امه هانی مقیمی ابیانه، والدین زرین مقیمی (یکی از زنان اعدام‌شده)، پخش شده که اکنون در قید حیات نیستند؛ مصاحبه‌ای که پیش از آن در دسترس عموم قرار نگرفته بود.

والدین زرین مقیمی نه تنها یکی از اعضای خانوادهٔ خود را در این اعدام‌ها از دست دادند بلکه خود نیز در جریان بازداشت دسته‌جمعی شهروندان بهائی شیراز در آن سال بازداشت شده بودند.

این مصاحبه‌ها شامل جزئیاتی از شکنجه‌ها و فشارهایی است که در آن زمان مأموران جمهوری اسلامی بر حدود ۲۰۰ شهروند بهائی در زندان‌های شیراز روا داشتند. همچنین برخی شاهدان و نزدیکان زنان بهائی اعدام‌شده برای اولین بار حاضر شدند هنگام ساخت مستند «پیش از سپیده‌دم» در برابر دوربین حاضر شوند.

جوان‌ترین این زنان مونا محمودنژاد بود که ۱۷ سال داشت و مسن‌ترین آن‌ها عزت جانمی ۵۷ ساله بود که همراه با دخترش در سپیده‌دم ۲۸ خرداد ۱۳۶۲ اعدام شد.

XS
SM
MD
LG