لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

نرگس محمدی به یک سال حبس دیگر محکوم شد


مصطفی نیلی، وکیل نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر زندانی، از محکومیت جدید موکلش به یک سال حبس خبر داد.

این وکیل دادگستری روز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه در شبکه ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که این فعال حقوق بشر زندانی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از سوی شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس محکوم شده است.

به گفته آقای نیلی، از جمله مصادیق و دلایل صدور این حکم، صحبت‌های نرگس محمدی در مورد تعرض و آزار جنسی مأموران به دینا قالیباف، نامه او در مورد تحریم انتخابات مجلس و نامه به پارلمان‌های سوئد و نروژ عنوان شده است.

این وکیل دادگستری روز ۱۹ خرداد خبر داده بود جلسه محاکمه این فعال حقوق بشر بدون حضور خود او در دادگاه انقلاب برگزار شد.

نرگس محمدی طی سه سال گذشته شش بار در دادگاه‌های انقلاب و کیفری محاکمه شده و در مجموع به سیزده سال و سه ماه حبس، ۱۵۴ ضربه شلاق، تبعید و چهار ماه رفتگری در خیابان‌های شهر محکوم شده است.

او به دلیل اعتراض، افشا و روایت تعرض و اذیت و آزار جنسی مأموران حکومت، چهار بار محاکمه و محکوم شده است.

خانم محمدی بعد از بازداشت دینا قالیباف در اواخر فروردین ماه، با ارسال یک پیام صوتی به بیرون از زندان گفته بود: «دینا قالیباف، روزنامه‌نگار، ساعاتی پیش با تن کبود و روایت آزار جنسی وارد بند زنان زندان اوین شد.»

نرگس محمدی روز ۲۹ اردیبهشت اعلام کرده بود یک روز پس از ارسال این پیام صوتی، پرونده‌ای علیه او گشوده شد.

دینا قالیباف روز ۲۸ فروردین‌ماه، یک روز پس از انتشار روایت شخصی خود از بازداشت توسط مأموران حکومتی به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری و «تعرض جنسی» توسط یکی از آنها بازداشت شده بود.

خانم محمدی روز پنجم اسفند سال گذشته نیز با انتشار بیانیه‌ای، انتخابات مجلس را «نمایشی» و «فرمایشی» خواند و آن را تحریم کرد.

این فعال زندانی حقوق بشر در بیانیه خود «تحریم انتخابات فرمایشی» را «نه صرفاً از منظر سیاسی، بلکه از بُعد اخلاقی وظیفه» همگان اعلام کرده بود.

این در حالی است که روز ۱۴ خرداد، ۳۶ زندانی زن سیاسی-عقیدتی محبوس در زندان اوین خواستار برگزاری علنی دادگاه نرگس محمدی و حضور رسانه‌های مستقل در این دادگاه شدند.

XS
SM
MD
LG