لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

نتانیاهو: بلینکن درباره لغو محدودیت ارسال تسلیحات آمریکایی تضمین داد


وزیر خارجه آمریکا هفته پیش با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد
وزیر خارجه آمریکا هفته پیش با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به او تضمین داده که دولت بایدن تلاش می‌کند محدودیت‌های اخیرا در مورد ارسال اسلحه به اسرائیل را لغو کند.

بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد اعلام کرد که در دیدار هفته گذشته با آنتونی بلینکن از حمایت دولت آمریکا از اسرائیل از زمان شروع جنگ علیه گروه حماس قدردانی کرده است.

او درعین حال تصریح کرده که «اعمال محدودیت در ارسال تسلیحات و مهمات از سوی آمریکا در ماه‌های اخیر غیرقابل درک است.»

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که آقای بلینکن به او تضمین داده که دولت آمریکا «شبانه روز» تلاش می‌کند این محدودیت‌ها را برطرف کند.

آقای نتانیاهو افزود: «امیدوارم چنین باشد. باید اینطور باشد. ابزارهای لازم را به ما بدهید و کار را خیلی سریع‌تر انجام خواهیم داد.»

آنتونی بلینکن در نشستی خبری در واشینگتن در پاسخ به سوالی در مورد سخنان آقای نتانیاهو حاضر نشد با صراحت بگوید که آیا به رهبران اسرائیل چنین تضمینی داده است یا نه. اما خاطر نشان کرد که دولت آمریکا هنوز در حال بررسی یک محموله بمب‌های بزرگ به دلیل نگرانی در مورد کاربرد آن‌ها در مناطق پر جمعیت است.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تهدیدهایی که اسرائیل فراتر از نوار غزه، از سوی ایران و حزب‌الله لبنان، با آن روبرو است گفت ارسال سایر تسلیحات و مهمات برای اسرائیل به روال عادی ادامه دارد و جو بایدن با صراحت اعلام کرده هر آنچه را که اسرائیل برای دفاع مؤثر از خود به آن نیاز داشته باشد در اختیار آن کشور قرار خواهد داد.

آقای بلینکن گفت: «همان‌طور که می‌دانید ما هنوز مشغول بررسی یک محموله تسلیحاتی هستیم که رئیس‌جمهور نیز در مورد آن صحبت کرده است. ارسال این محموله از بمب‌های دو هزار پوندی (حدود یک تن) به دلیل حساسیت‌های ما در مورد کاربرد آن‌ها در مناطق پرازدحام نظیر رفح هنوز در دست بررسی است.»

او در ادامه پاسخ خود به سوال خبرنگاران در مورد سخنان نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «ولی ارسال سایر محموله‌ها با همان روندی که همیشه منتقل می‌شد ادامه دارد و معیار ما تضمین برخورداری اسرائیل از تمام نیازهای خود برای دفاع در برابر چالش‌های چندگانه است.»

جو بایدن ماه گذشته به اسرائیل هشدار داد که اگر در شهر رفح و اطراف آن که جمعیت کثیری از آوارگان فلسطینی به آنجا پناه آورده بودند عملیات نظامی گسترده‌ای انجام دهد، ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف خواهد کرد.

اما به رغم هشدار رئیس‌جمهور آمریکا چند روز بعد ارتش اسرائیل تهاجم به رفح را آغاز کرد.

دولت اسرائیل ادعا کرد که گروهی از شبه نظامیان حماس در این منطقه پنهان شده‌اند و بار دیگر تأکید کرد که هدف عملیات نظامی در نوار غزه نابودی حماس و آزاد کردن گروگان‌های اسرائیلی است.

XS
SM
MD
LG