لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۳

واکنش‌ها به اظهارات ظریف درباره برجام؛ «بخش‌هایی» از مستند پزشکیان سانسور شد


اظهارات محمد جواد ظریف دریک برنامه تلویزیونی مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران، در خصوص دلایل احیا نشدن توافق هسته‌ای برجام واکنش نامزدهای اصولگرایان را پی داشته است.

رسانه‌های در ایران نیز گزارش دادند، صداوسیما بخش‌هایی از اولین مستند انتخاباتی مسعود پزشکیان به نام نسل «زد» را حذف و سانسور کرد.

واکنش به اظهارات ظریف

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران روز چهارشنبه ۲۹ خرداد با طرح این موضوع که جو بایدن به دنبال بازگشت به برجام بود تأکید کرد که کشته‌شدن محسن فخری‌زاده، از چهره‌های شاخص موشکی ایران، «به دست اسرائیل و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» مصوب مجلس یازدهم این اجازه را نداد.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس و یکی از نامزدهای اصولگرایان، در واکنش به این اظهارات ظریف گفت که قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» مصوب مجلس مانع احیای برجام نشده است.

رئیس مجلس گفت: «مگر رهبر انقلاب یک سال قبل نفرمود که قانون اقدام راهبردی کشور را نجات داد و تکلیف را روشن کرد و همه را از بلاتکلیفی درآورد؛ اگر معتقدیم پس چرا می گویید قانون اقدام راهبردی مانع توافق شد؟ پس تبعیت شما کجاست و کجا تابع سیاست‌ها بودید.»

محمد باقر قالیباف اضافه کرد: «بنده عضو شورای عالی امنیت ملی بودم، این شورا مجلس را مکلف کرد که مجلس درباره خروج از برجام قانون گذاری کند. این قانون تصویب و ابلاغ شد حالا باید بگویید این قانون مانع بوده است؟»

این نامزد اصولگرایان تصریح کرد همانطور که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته بود «این قانون دست مذاکره کننده را پر کرد».

به‌دنبال روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا در سال ۲۰۲۱، مذاکرات احیای برجام آغاز شد. اما این مذاکرات در ماه‌های آخر دولت حسن روحانی متوقف شد. ولی چهار ماه بعد از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی دوباره از سرگرفته شد.

مذاکرات احیای برجام در نهایت بدون نتیجه پایان یافت و ایران در این مدت به عدول از توافق برجام را ادامه داده است.

جفا در حق رئیسی

علیرضا زاکانی، شهردار تهران و دیگر نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت که اظهارات محمد جواد ظریف «جفا در حق» ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور سابق ایران بود.

شهردار تهران تصریح کرد: پاسخ محمد جواد ظریف را در مناظره آتی خواهم داد. اگر من برخی مسائل را باز کنم دچار مشکل خواهند شد. آقای پزشکیان و مشاور ایشون منتظر جواب‌‌های دندان شکن مناظره پس فردای من خواهند بود.»

علیرضا زاکانی تصریح کرد که در مناظره مستقیما صحبت خواهد کرد و نمی‌گذارد در حق ابراهیم رئیسی جفا شود.

بایدن و فروش نفت ایران

سعید جلیلی، دیگر نامزد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری نیز بدون نام بردن از محمد جواد ظریف از اظهارات او انتقاد کرد.

آقای ظریف روز سه‌شنبه در پاسخ به موضوع بالا رفتن فروش نفت ایران در دولت رئیسی، گفت: «این‌که فروش نفت بالا رفته کار دوستان نبوده، بلکه وقتی بایدن آمد سیاست‌اش این شد که پیچ تحریم‌ها را شل کند؛ بگذارید ترامپ برگردد ببینید دوستان چه می‌کنند.»

سعید جلیلی در پاسخ به این اظهارات جواد ظریف گفت: «جالب است شنیدم امروز یکی بیان کرده که این موفقیت ما نبوده؛ خود بایدن نخواسته این کار (ممانعت از فروش نفت ایران) را بکند.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران تصریح کرد: «خود بایدن نخواسته؟ اولا اگر خود بایدن نمی خواسته، پس چرا در آن ۹ ماهی که شما در کار بودید، این کار (فروش نفت) را نکردید؟»

سعید جلیلی اضافه کرد:« ثانیا خود بایدن اذعان کرده که نه تنها یکی از تحریم‌های ترامپ را کم نکرد بلکه در همین مدت ده ها تحریم دیگر افزوده است.»

سانسور بخش‌هایی از مستند پزشکیان

شماری از رسانه‌ها در ایران از سانسور بخش‌هایی از مستند انتخاباتی مسعود پزشکیان خبر داده‌اند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرده است که حذف بخش‌هایی از مستند مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با نظر کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات حذف شده است.

مستند «زد» ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در خصوص «نگاهی نو به مطالبات نسل‌نو» بود. آقای پزشکیان در این مستند تلاش می‌کند با سوالات چالشی آنها پاسخ دهد.

بخش‌هایی که گفته می‌شود به هنگام پخش از این مستند از صدا و سیما حذف شده، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در یکی از این قسمت یک جوان در خصوص فقدان علاقه جوانان به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از مسعود پزشکیان می‌خواهد به پرسش‌ها در این زمینه جواب دهد.

این جوان که نام او مشخص نشده می‌گوید:«۹۰ درصد جوانان به دنبال این هستند که دیگران را راضی کنند که رای ندهند. نه این که به کی رای بدهند.»

او اضافه کرد: من خودم شخصا در تلاشم که اطرافیانم را راضی کنم که رای ندهند . الان هم مردد بودم که به اینجا بیایم. شما از طرف اصلاح طلب‌ها در این انتخابات شرکت کرده‌اید تا میزان آرا اضافه بشود.»

این جوان تصریح کرد: «من به شخص درس می‌خوانم به دانشگاه می‌روم تا از این کشور فرار کنم. الان هم برایم مهم نیست که مملکت درست می‌شود یا نه. به چه دلیل؟ چون شما رئیس جمهور بشود برای چهار یا هشت سال، این مملکت درست بشو نیست.»

او تاکید کرد: «جوانان مملکت دیگر نمی‌گویند که ما فلان رئیس جمهور یا فلان مسئول را نمی‌خواهیم، آنها می‌گویند ما کلا این حکومت را نمی خواهیم.»

روزنامه شرق هم گزارش داده است که بخش‌هایی از مستند تبلیغاتی‌ مصطفی پورمحمدی سانسور و حذف شده است.

XS
SM
MD
LG