لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

تنش در برنامه تلویزیونی؛ مشاور مسعود پزشکیان استودیو را ترک کرد


محمد فاضلی بعد از قطع شدن میکروفنش استودیو را ترک کرد
محمد فاضلی بعد از قطع شدن میکروفنش استودیو را ترک کرد

حضور مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، و مشاورانش در «میزگرد فرهنگی» تلویزیون حکومتی ایران با تنش و درگیری لفظی همراه شد.

محمد فاضلی، جامعه‌شناس و استاد سابق دانشگاه، که همراه با محمد بهشتی آقای پزشکیان را در این برنامه همراهی می‌کرد‌، در پی جدال لفظی با یکی از کارشناسان برنامه محل میزگرد را ترک کرد.

شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما، در بخشی از این میزگرد خطاب به مسعود پزشکیان، محمد فاضلی را استاد متخلف اخراجی خواند که با ایجاد «الم شنگه در رسانه‌ها»، به ادعای او«حیثیت آموزش عالی را خدشه‌دار کردند».

آقای فاضلی در پاسخ، کارشناس صداوسیما را متهم به «دروغگویی» کرد و جدال لفظی درگرفت.

آقای پرشکیان در ادامه خواست که به محمد فاضلی فرصت پاسخگویی داده شود، اما مجری برنامه و گردانندگان میزگرد میکروفن اسفندیاری و فاضلی را قطع کردند.

به دنبال این اقدام، محمد فاضلی میکروفن خود را پرتاب و محل استودیو را ترک کرد.

این اتفاق که به شکل زنده از تلویزیون پخش شد، بازتاب‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی یافت.

مسعود پزشکیان در ادامه میزگرد از طرح «مسائل شخصی» توسط شهاب اسفندیاری انتقاد کرد و گفت: «اگر با هم اختلاف داریم، نباید پشت تریبون بگوییم.»

او همچنین از مجری برنامه انتقاد کرد و خطاب به او گفت که فقط باید جلسه را مدیریت کند و نظر دادن او را «مداخله» خواند. مجری این برنامه جدال لفظی فاضلی و اسفندیاری را بر خلاف شأن فرهنگ دانسته بود.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد هواداران مسعود پزشکیان که در سالن برج میلاد به طور زنده میزگرد فرهنگی او را تماشا می‌کردند، پس از تنش بین محمد فاضلی، مشاور آقای پزشکیان، و شهاب اسفندیاری، کارشناس برنامه و رئیس سازمان صدا و سیما، به تشویق آقای فاضلی پرداختند.

برخی طرفداران مسعود پزشکیان، خشمگین شدن محمد فاضلی را نتیجه فشار به دانشگاه و اساتید مستقل دانسته‌اند و از سوی دیگر، طرفداران نامزدهای دیگر این اقدام آقای فاضلی را زیر سوال برده‌اند.

محسن برهانی، حقوقدان منتقد حکومت، از شهاب اسفندیاری بابت طرح مسئله شخصی انتقاد کرده و کامبیز نوروزی، وکیل و کارشناس رسانه، اظهارات اسفندیاری علیه محمد فاضلی را «نقض اصل بی‌طرفی» دانسته است.

از سوی دیگر، علیرضا سلیمی، عضو هیئت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری، اقدام محمد فاضلی را «بی‌اخلاقی انتخاباتی» خواند و گفت این هیئت به آن رسیدگی خواهد کرد.

اسماعیل کوثری، نماینده مجلس و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا درباره واکنش مشاور مسعود پزشکیان گفت که «این‌ها هنوز خود را طلبکار می‌دانند و تحمل شنیدن ندارند».

محمد فاضلی، جامعه‌شناس و استادیار سابق دانشگاه شهید بهشتی از جمله اساتید دانشگاه است که پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی از دانشکاه اخراج شد.

بهمن ماه ۱۴۰۰ وب‌سایت فرارو اعلام کرد که دانشگاه شهید بهشتی «حکمی مبنی بر عدم نیاز به محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشکده صادر کرده که این حکم به معنی اخراج وی از دانشگاه تلقی می‌شود».

آقای فاضلی در سال‌های گذشته رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی و در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی بود.

به دنبال اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱ بعد از جان باختن مهسا امینی، اخراج استادان دانشکاه منتقد جمهوری اسلامی شدت گرفت.

بهمن سال گذشته مرکز مشاورهٔ حقوقی دادبان اعلام کرد دست‌کم «۶۶ استاد دانشگاه» در ایران طی دو سال گذشته به‌دلیل فشار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی اخراج، تعلیق یا مجبور به استعفا شده‌اند.

XS
SM
MD
LG