لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

سنتکام: یک مقام ارشد داعش در سوریه در حمله آمریکا کشته شد


یک نیروی گروه داعش در شهر رقه در سوریه (عکس از آرشیو)
یک نیروی گروه داعش در شهر رقه در سوریه (عکس از آرشیو)

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، روز چهارشنبه۳۰ خرداد اعلام کرد که یکی از مقامات ارشد گروه حکومت اسلامی، داعش، در یک حمله هوایی آمریکا در سوریه کشته‌ شده‌است.

به گفته ارتش آمریکا روز یکشنبه ۲۷ خردادماه، در حمله فرماندهی مرکزی ایالات متحده در سوریه، «اسامه جمال محمد ابراهیم الجنابی»، یکی از مقامات ارشد و تسهیلگر داعش کشته شد.

سنتکام در بیانیه خود تاکید کرد که «مرگ این مقام ارشد توانایی داعش برای تامین منابع و انجام حملات تروریستی را مختل خواهد کرد.»

ارتش آمریکا در ادامه تصریح کرد که در این حمله «هیچ نشانه‌ای» مبنی بر آسیب‌دیدن غیرنظامیان وجود ندارد.

در سال‌های گذشته، ارتش آمریکا به تعقیب مقامات داعش در آفریقا و خاورمیانه ادامه داده‌است. به گفته فرماندهی آمریکا در آفریقا، نزدیک به سه هفته پیش، یک حمله هوایی در یک منطقه دور افتاده در نزدیکی «دهاردار» در سومالی منجر به کشته‌شدن سه‌ شبه‌نظامی داعش شد.

بین ژانویه تا مارس ۲۰۲۴، سنتکام و شرکای آن،هفت عامل داعش را در سوریه کشته و ۲۷ نفر دیگر را بازداشت کرده‌اند. در همین مدت در عراق ۱۱ عامل این گروه شبه‌نظامی کشته و ۳۶ نفر بازداشت شدند.

ژنرال اریک کوریلا، فرمانده مرکزی سنتکام در ماه آوریل گفت: «ما به شکست‌دادن پایدار داعش به دلیل تهدیدی که این گروه در سطح منطقه و جهان ایجاد می‌کند، متعهد هستیم.»

به گفته آقای کوریلا، ایالات متحده همچنان بر تلاش‌های خود برای هدف قرار دادن آن دسته از اعضای داعش که به دنبال انجام عملیات در خارج از عراق و سوریه هستند و همچنین آن دسته از اعضای این گروه که در تلاش برای بازسازی این گروه هستند، متمرکز است.

این گروه افراطی که از سوی بسیاری کشورها تروریستی شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۴ بخش گسترده‌ای از خاک عراق و سپس مناطق شرقی سوریه را تصرف کرد.

پس از چند سال نبرد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در آن نقش مهمی ایفا کردند، این گروه شکست خورد و بخش اعظم مناطقی که در عراق و سوریه تصرف کرده بود آزاد شد.

صدها تن از نظامیان کشورهای اروپایی نیز تحت فرماندهی این ائتلاف هستند.

XS
SM
MD
LG