لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

نارضایتی کاخ سفید از اظهارات نتانیاهو درباره نحوه کمک نظامی آمریکا به اسرائیل


جان کربی
جان کربی

کاخ سفید روز پنجشنبه، ۳۰ خردادماه، بار دیگر نارضایتی خود را از اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل درباره نحوه کمک تسلیحاتی واشینگتن به این کشور اعلام کرد.

بنیامین نتانیاهو در ویدئویی که به زبان انگلیسی منتشر کرده‌ بود گفت: «غیرقابل تصور است که دولت آمریکا طی چند ماه گذشته تحویل سلاح و مهمات به اسرائیل را به حالت تعلیق درآورده است.»

جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت که این ویدئو برای کاخ سفید غافلگیرکننده بود.

این مقام ارشد دولت جو بایدن تصریح کرد که دولت آمریکا نگرانی‌های خود را در مورد محتوای این ویدئو «در سطوح مختلف و از طرق مختلف»‌به وضوح اعلام کرده‌است.

جان کربی در حالی که از سوابق دولت بایدن در زمینه تحویل تسلیحات به اسرائیل دفاع می‌کرد، گفت: «ویدئوی نتانیاهو به همان اندازه که نادرست بود، آزاردهنده و ناامید کننده نیز بود، بنابراین تشخیص دقیق آنچه در ذهن او بود دشوار است.»

آقای کربی با یادآوری حمایت و پشتیبانی آمریکا از اسرائیل در زمان حمله پهپادی تهران علیه این کشور گفت:«هیچ کشوری به اندازه آمریکا به اسرائیل در جهت دفاع از خود کمک نکرده و نخواهد کرد.»

روز سه شنبه، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که واشینگتن حتی پس از توقف ارسال یک محموله از بمب‌های ۲۰۰۰ و پانصد پوندی توسط بایدن، محموله دفاعی را به اسرائیل تحویل داده‌است.

این در حالی است بنیامین نتانیاهو پس از انتشار اظهارات جان کربی، روز پنجشنبه در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «خوشحالم که این حملات شخصی را تحمل می‌کنم تا زمانی که اسرائیل در جنگ کنونی، محموله‌های تسلیحاتی مورد نیاز را دریافت می‌کند.»

روز چهارشنبه، تنها یک روز پس از طرح این اتهام از سوی نتانیاهو، دفتر او با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که «جک لو» سفیر ایالات متحده در اسرائیل گفته‌است که تسلیحات مورد بحث، به اسرائیل تحویل داده خواهد شد.

تقابل بین نتانیاهو و دولت بایدن بر سر ارسال تسلیحات زمانی رخ داد که کاخ سفید برای جلوگیری از آغاز جنگ همه‌جانبه اسرائیل با حزب‌الله تلاش می‌کرد.

کاخ سفید برای اولین بار روز پنجشنبه در واکنش به بیانیه ارتش اسرائیل مبنی بر تایید طرح‌های عملیاتی برای حمله به حزب الله لبنان، بار دیگر با لحنی محتاطانه نگرانی خود را از گشودن جبهه دوم خصومت از سوی اسرائیل ابراز کرد.

آقای کربی در جمع خبرنگاران گفت: «آموس هوخشتاین، دستیار ارشد جوبایدن چندین روز در منطقه بین تل‌آویو و بیروت رفت و آمد کرده تا دقیقاً این گفتگوها را انجام دهد.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است «ما شاهد افزایش چشمگیر حملات حزب‌الله در آن سوی مرز بوده‌ایم که روستاهای اسرائیل و زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار داده‌است.»

به گفته آقای میلر، «دستیابی به آتش بس غزه ، رسیدن به راه حل دیپلماتیک درباره تنش میان اسرائیل و لبنان را بسیار آسان‌تر می‌کند».

تنش میان اسرائیل و حزب الله لبنان که از حمایت مالی و نظامی تهران برخوردار است در حالی بالا گرفته‌است که رهبر حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه به اسرائیل هشدار داد که اگر جنگ تمام‌عیاری میان دو طرف شکل بگیرد، هیچ کجای اسرائیل در امان نخواهد ماند.

ییسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، روز سه‌شنبه هشدار داده بود که کشورش به تصمیم نهایی برای جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله لبنان نزدیک می‌شود و ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که «طرح‌های عملیاتی برای حمله به لبنان مورد تأیید و بازبینی قرار گرفته است.»

حزب‌الله در جبهه‌ای موازی با جنگ غزه از هشت ماه پیش تاکنون تقریباً به طور روزانه با اسرائیل تبادل آتش داشته است. این گروه مورد حمایت ایران روز سه‌شنبه ویدیویی را منتشر کرد که به گفته آن، پهپادهای حزب‌الله از پایگاه‌های حساس نظامی اسرائیل در عمق خاک این کشور گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG