لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

«تروریستی» اعلام شدن سپاه؛ حافظ منافع کانادا در تهران به وزارت خارجه ایران احضار شد


در واکنش به تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی دولت فدرال کانادا، سفیر ایتالیا در تهران که مسئولیت حفاظت از منافع کانادا را بر عهده دارد، توسط مدیرکل وزارت خارجه ایران فراخوانده شد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۳۱ خرداد، با اعتراض شدید نسبت به تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی دولت کانادا، این اقدام را «‌غیرقانونی و خلاف حقوق بین‌الملل » اعلام کرد.

مدیرکل آمریکای وزارت خارجه جمهوری اسلامی، ضمن هشدار نسبت به تبعات این اقدام به اوتاوا، بر حق ایران در اتخاذ تدابیر لازم و اقدامات متقابل تاکید کرد.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا روز چهارشنبه در توییتی در شبکه‌اجتماعی ایکس تاکید کرد که سپاه از این پس در فهرست گروه‌های تروریستی کانادا قرار دارد.

دولت کانادا روز چهارشنبه سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و از کانادایی‌های ساکن ایران خواست تا آنجا را ترک کنند.

دومینیک لوبلان، وزیر امنیت عمومی کانادا در کنار وزرای خارجه و دادگستری کانادا، رژیم ایران را به «حمایت از تروریسم» و «بی اعتنایی مداوم به حقوق بشر در داخل و خارج از ایران و همچنین تمایل به بی‌ثبات کردن نظم مبتنی بر قوانین بین المللی» متهم کرد.

این در حالی است که روز چهارشنبه ، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن این تصمیم کانادا گفت:«این اقدام مشمئزکننده هیچ تأثیری در تولید قدرت مشروع و بازدارنده و افزایش سطح و دامنه اقتدار سپاه ندارد.»

این مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد که «حقوق خود را در پاسخ متناسب و متقابل محفوظ می‌دانیم.»

ناصر کنعانی این تصمیم دولت کانادا را «حرکتی خصمانه و مغایر با موازین و اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل از جمله برابری حاکمیت‌ها و عدم مداخله در امور داخلی دولت‌ها و مصداق تعرض به حاکمیت ملی ایران خواند»‌ و آن را شدیداً محکوم کرد.

او همچنین مدعی شد که سپاه پاسداران «نهادی حاکمیتی برآمده از متن ملت ایران» است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که شهروندان ایرانی در تأسیس یا ادامه فعالیت گروه مسلح سپاه پاسداران حق رأی و نظر نداشته‌اند و شهروندان معترض بارها در اعتراضات سراسری خود شعارهایی چون «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» سر داده‌اند.

کانادا پیش از این، نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. همچنین اتاوا از سال ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرده است.

شبکه سی‌بی‌سی کانادا روز چهارشنبه در گزارشی نوشته بود هنگامی که گروهی در فهرست تروریستی قرار می‌گیرد، پلیس این کشور می‌تواند هر کسی را که از نظر مالی یا مادی از این گروه حمایت می‌کند متهم کند و بانک‌ها هم می‌توانند دارایی‌هایشان را مسدود کنند.

این اقدام، اعضای سپاه را از ورود به کانادا و کانادایی‌ها را از هرگونه معامله با آنان منع می کند و هر گونه دارایی که سپاه یا اعضای آن در کانادا دارند نیز ممکن است توقیف شود.

نمایندگان مجلس کانادا ماه گذشته به اتفاق آرا به این اقدام رای داده بودند.

XS
SM
MD
LG