لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

دبیرکل سازمان ملل: جهان طاقت تبدیل شدن لبنان به غزه‌ای دیگر را ندارد


آنتونیو گوترش
آنتونیو گوترش

دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه اول تیرماه نسبت به بالا گرفتن تنش بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان شدیدا ابراز نگرانی کرد.

آنتونیو گوترش گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در تلاشند اوضاع را آرام و از اشتباه محاسباتی جلوگیری کنند.

دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: «یک حرکت عجولانه و یک اشتباه محاسباتی می‌تواند فاجعه‌ای را ایجاد کند که بسیار فراتر از مرزها و صادقانه بگویم، فراتر از تصور باشد.»

آقای گوترش تاکید کرد:«مردم منطقه و جهان طاقت تبدیل شدن لبنان به غزه دیگری را ندارند.»

از زمان آغاز جنگ غزه در ۱۵ مهرماه سال گذشته، حزب‌الله مورد حمایت ایران در راستا همبستگی با گروه افراطی حماس حملاتی به شمال اسرائیل انجام داده است. این حملات باعث شده تا ده‌ها هزار نفر اسرائیلی مجبور به تخلیه مناطق شمالی شوند.

حملات متقابل اسرائیل به جنوب لبنان نیز ده‌ها هزار را در این مناطق مجبور به ترک خانه و کاشانه خود کرده است.

حملات حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت ایران، به نواحی شمالی اسرائیل از هفته گذشته که یکی از فرماندهان ارشد این گروه در حمله هوایی اسرائیل کشته شد، تشدید شده است.

در همین حال نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در شبکه ایکس نسبت به پیامدهای جنگ تمام عیار اسرائیل و حزبالله لبنان هشدار داد و نوشت، چنین درگیری«می‌تواند منطقه را وارد جنگ جدیدی کند که نتیجه آن نابودی زیرساخت‌های لبنان و همچنین منطقه اشغالی ۱۹۴۸ خواهد بود.»

این نمایندگی تاکید کرده است که «حزب‌الله توان دفاع از خود و لبنان را دارد.»

ارتش اسرائیل طی روزهای اخیر از تایید «طرح‌های عملیاتی برای حمله به لبنان» خبر داده است. ییسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، نیز هشدار داده که کشورش به تصمیم نهایی برای جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله لبنان نزدیک می‌شود.

این در حالی است که آمریکا نسبت به ایجاد جبهه دوم جنگ مقابل اسرائيل در منطقه ابراز نگرانی کرده است.

XS
SM
MD
LG