لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

هشدار خامنه‌ای به نامزدها: بیان اظهارات دشمن‌‌پسند جایز نیست


علی خامنه‌ای در دیدار با مقامات دستگاه قضایی جمهوری اسلامی
علی خامنه‌ای در دیدار با مقامات دستگاه قضایی جمهوری اسلامی

همزمان با برگزاری مناظره‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و فضای سرد انتخابات در ایران، علی خامنه‌ای از نامزدها خواست از اظهارات «دشمن شادکن» پرهیز کنند.

رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه، دوم تیرماه، این اظهارات را در دیدار با رئیس و مسئولان ارشد قوه قضاییه ایران بیان کرد.

او گفت: «من توصیه‌ام این است که این مباحثاتی که آقایان نامزدها در تلویزیون با هم می‌کنند یا اظهاراتی که می‌کنند یا در جمع شان یا تک تک، این اظهارات موجب نشود که یک نامزدی برای غلبه بر رقیب حرفی بزند که دشمن‌شاد کند ما را.»

او به صراحت به شش نامزد انتخابات پیش‌ روی ریاست‌ جمهوری گفت که حرف‌های به قول او «دشمن‌پسند... جایز» نیست و «حرف‌هایی که زده می‌شود حرف‌هایی باشد که دشمن کشور را، دشمن ملت را، دشمن نظام را خوشحال نکند.»

این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که بسیاری از فعالان سیاسی، مدنی و اصحاب رسانه صحبت‌های نامزدهای انتخابات را «تکراری»، «کسل‌کننده» و فاقد «خلاقیت» عنوان می‌کنند.

تاکنون سه دور مناظره میان شش نامزد برگزار شده و برنامه‌های تک‌نفره آنها با کارشناسان و برخی اعضای خانواده‌شان نیز از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شده که اغلب آنها مورد انتقاد قرار گرفته است.

با این حال علی خامنه‌ای برخلاف نظر افکار عمومی که انعکاس آن در فضای مجازی فارسی‌زبان به خوبی مشخص است، گفت که برنامه‌های تلویزیونی «به خوبی دارد انجام می‌گیرد و آشنایی می‌دهد به مردم نسبت به نظرات و آرای نامزدهای گوناگون».

درخواست مستقیم رهبر جمهوری اسلامی برای خودسانسوری از سوی نامزدها در شرایطی مطرح شده که برخی فعالان سیاسی در روزهای اخیر نوشته‌اند نامزدها جرأت موضع‌گیری روشن درباره برخی مسائل حساس از جمله حجاب اجباری، تحریم‌ها و محدودیت‌ در دسترسی به اینترنت آزاد را ندارند.

شماری از کاربران از جمله زندانیان سیاسی پیشین همچون مهدی محمودیان و حسین رزاق که به صراحت اعلام کرده‌اند رأی نمی‌دهند، با انتشار پوستری از سخنان خامنه‌ای مبنی بر اینکه «هر یک رأی در واقع رأی به نظام جمهوری اسلامی است»، بر تحریم انتخابات پافشاری کرده‌اند.

علیرغم تعریف و تمجید علی خامنه‌ای، روزنامه جمهوری اسلامی در شماره روز دوم تیرماه خود نوشته: «در مواردی ما عنوان «رجل سیاسی» را بر کسانی منطبق دانسته‌ایم که نه با الفبای مدیریت آشنایی دارند و نه با الفبای اخلاق. این رفتار ما کوچک شمردن مردم، کشور و نظام سیاسی کشور است. چاره کار در اینست که به شعور مردم احترام بگذاریم و طرحی نو دراندازیم.»

آقای خامنه‌ای پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری و در آستانه انتخابات پیشین مجلس و خبرگان رهبری، بدون اشاره به عوامل کاهش مشارکت انتخاباتی مردم از جمله سرکوب گسترده اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران، تنها بر ضرورت «افزایش مشارکت و برگزاری پرشکوه» انتخابات تأکید کرده بود.

او در سخنان امروز خود نیز بار دیگر با بی‌اعتنایی به موضوع رد صلاحیت‌ها و بی‌رغبتی مردم به انتخابات، تنها محدودیت تازه‌ای برای نامزدها تعیین کرد.

پس از کشته‌ شدن ابراهیم رئیسی و هیئت همراهش در جریان سقوط بالگرد، از او به عنوان «شهید خدمت» نام برده شده و همین عملا راه انتقاد از عملکرد دولت ناتمام او را بسته است.

با آن که برخی از نامزدها از جمله مصطفی پورمحمدی چندین‌ بار به‌طور گذرا به عملکرد دوران ریاست‌جمهوری رئیسی انتقاداتی وارد کرده، تاکنون هیچ نامزدی به صراحت از رئیسی و دولت او انتقاد نکرده است.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قرار است هشتم تیرماه برگزار شود تا جانشین ابراهیم رئیسی که نتوانست نخستین دوره ریاست‌جمهوری خود را به اتمام برساند، تعیین شود.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت علی خامنه‌ای، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG