لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

دیوان عالی کشور حکم اعدام توماج صالحی را نقض کرد


تصویری از توماج صالحی، خواننده معترض رپ ایرانی که به اعدام محکوم شده بود
تصویری از توماج صالحی، خواننده معترض رپ ایرانی که به اعدام محکوم شده بود

وکیل توماج صالحی، خواننده معترض زندانی، روز شنبه از نقض حکم اعدام این خواننده در دیوان عالی کشور خبر داد.

امیر رئیسیان روز شنبه، دوم تیرماه، در حساب کاربری شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، نوشت «چنان‌ که انتظار می‌رفت دیوان عالی کشور از یک خطای غیرقابل جبران قضایی جلوگیری کرد» و حکم اعدام توماج نقض شد.

این وکیل دادگستری افزود: بر اساس حکم فرجامی شعبه ٣٩ دیوان عالی کشور، پروندهٔ این خوانندهٔ معترض برای رسیدگی به شعبهٔ هم‌عرض ارجاع خواهد شد.


به گفته آقای رئیسیان، شعبه دیوان در «حکم دقیق خود» با نقض حکم اعدام، دوباره تاکید کرده که حتی حکم حبس پیشین، که شش سال و سه ماه بوده، «بدون رعایت قواعد تعدد جرم» انجام گرفته و این اقدام را بر خلاف ماده ١٣١ و مازاد بر مجازات قانونی دانسته است.

در همین زمینه مصطفی نیلی، دیگر وکیل توماج صالحی، روز شنبه در گفت‌وگو با «شبکهٔ شرق» با بیان اینکه شعبهٔ ۳۹ دیوان عالی کشور پیش از این اعلام کرده موکلش «استحقاق برخورداری از عفو اعلامی در سال ۱۴۰۱ را دارد»، گفت که این حکم هچنان «معتبر» است.

این وکیل دادگستری همچنین با اشاره به اینکه این شعبه به عناوین اتهامی در پروندهٔ توماج نیز ایراد وارد کرده، گفت که «در نهایت ما سه عنوان مجرمانه طرف حساب خواهیم بود» و بر این اساس در صورت محکومیت آقای صالحی برای هر سه عنوان، حکم او «حدود سه سال و نیم حبس» خواهد بود.

امیر رئیسیان نیز در مصاحبه‌ای جداگانه با این رسانه گفت: «مرتبهٔ قبل، دیوان عالی کشور ایراد رفع نقص گرفته بود و به همین واسطه پرونده به شعبه صادرکنندهٔ رأی بدوی بازگشته بود. اما این‌بار دیوان حکم اعدام صادره برای توماج صالحی را نقض کرده و پرونده را به شعبه هم‌عرض ارجاع داده است.»

آقای رئیسیان در ادامه گفت دیوان عالی کشور تأکید کرده «زمانی که حکم شش سال و سه ماه در جریان رسیدگی دادگاه برای توماج صالحی صادر شده، صدور حکم بیش از این مقدار در مرحله بعدی دادرسی، با قانون همخوانی ندارد».

این وکیل دادگستری پنجم اردیبهشت خبر داده بود که توماج صالحی بابت پرونده اتهامی خود مربوط به سال ۱۴۰۱ توسط دادگاه انقلاب اصفهان به اعدام محکوم شده است.

او گفته بود: «همه حرف ما این است که با وجود اینکه [توماج صالحی] در زمره مشمولان عفو ۱۴۰۱ بوده، نه تنها عفو نشده بلکه [برای او] حکم اعدام صادر شده است.»

انتشار خبر صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض توسط دادگاه انقلاب اعتراض، موج گسترده جهانی از اعتراض به این رأی را در پی داشت.

توماج صالحی در جریان اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ که با مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد حضور جدی داشت و از تمام معترضان و بازداشتی‌ها و فعالان سیاسی حمایت می‌کرد.

سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای که اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری منتشر شد تصریح کرده بود که توماج صالحی در حین بازداشت، شکنجه شده و به‌طور مداوم مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

XS
SM
MD
LG