لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

۱۲ سال زندان برای یک زن اوکراینی در روسیه به خاطر «هوا کردن بادکنک‌»


پرچم «آبی و سفید» روسیه یکی از نمادهای مخالفت با حمله نظامی این کشور به اوکراین است
پرچم «آبی و سفید» روسیه یکی از نمادهای مخالفت با حمله نظامی این کشور به اوکراین است

رسانه‌های روسیه از محکومیت یک زن اوکراینی به ۱۲ سال زندان در دادگاه نظامی این کشور به خاطر هوا کردن بادکنک‌های آبی و سفید که نماد مخالفت با حمله روسیه به اوکراین است، خبر داده‌اند.

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داده است که اتهام کریستینا لیوباشنکو، ۳۵ ساله، مشارکت در برنامه‌های «گروه تروریستی لژیون آزادی روسیه» است.

این گروه روسی از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ مخالفت خود با جنگ را اعلام کرده و خواهان پایان یافتن حاکمیت ولادیمیر پوتین بر کشور است.

این زن اوکراینی به غیر از هوا کردن بادکنک آبی و سفید، متهم به «انتشار اطلاعات نادرست» درباره ارتش کشور از طریق نصب بلندگو در پنجره یک ساختمان مسکونی و پخش به زعم دادستانی کرملین، «اطلاعات جعلی درباره حمله روسیه به اوکراین» شده است.

پایگاه خبری مستقل «مدیازونا» روسیه از قول وکیل این زن روسی گزارش داده که خانم لیوباشنکو بعد از حمله روسیه به کشورش در سال ۲۰۲۲ به سوئیس پناهنده شده، اما آنجا قادر به تامین هزینه مادر بیمار، پدر مسن و دو دخترش نبوده است.

این گزارش می‌افزاید در سوئیس یک مرد اوکراینی که خود را پناهنده معرفی کرده، به خانم لیوباشنکو پول قرض داده و از او خواسته است که به روسیه برود.

این مرد بعد استقرار خانم لیوباشنکو در روسیه از او خواسته است که بادکنک‌های آبی و سفید هوا کند و با نصب بلندگوهایی، اطلاعات ضد جنگ پخش کند.

وکیل این خانم اوکراینی می‌گوید او ابتدا از نصب بلندگوها امتناع کرده، اما مردی که به او پول قرض داده، تهدید کرده است که در صورت امتناع از دستوراتش ممکن است حضانت دخترانش را از دست بدهد.

این گزارش می‌افزاید به رغم توضیح خانم لیوباشنکو ، دادگاه نظامی روسیه به استدلال‌ها و توجیهات او توجهی نکرده و حکم ۱۲ سال زندان صادر کرده است.

این در حال است که کرملین از اتهامات مبهم با عنوان «خیانت» نیز به عنوان ابزاری برای سرکوب گسترده معترضان به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین استفاده می‌کند.

یک رسانه مستقل روسیه دی ماه گذشته اعلام کرد این کشور در طول سال ۲۰۲۳ بیشترین میزان تعقیب کیفری و پرونده‌سازی به اتهام خیانت را از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی به کار برده است.

XS
SM
MD
LG