لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

اعلام سه روز عزای عمومی در پی حمله مرگبار به یک کنیسه و دو کلیسا در داغستان روسیه


در جریان حمله، یک کنیسه طعمه حریق شد
در جریان حمله، یک کنیسه طعمه حریق شد

مقامات جمهوری داغستان در فدراسیون روسیه اعلام کردند که شمار تلفات نیروهای پلیس در حمله همزمان مهاجمان مسلح به چند مکان مذهبی در دو شهر به ۱۵ نفر افزایش یافته است.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، چهارم تیرماه، به نقل از سرگی ملیکوف، فرماندار داغستان، نوشت که در این منطقه سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

بر اساس گزارش پلیس و آژانس مبارزه با تروریسم روسیه، چند مرد مسلح که هنوز از تعداد دقیق آنها خبری منتشر نشده روز یک‌شنبه به یک کنیسه، دو کلیسا و یک پاسگاه پلیس در دو شهر جمهوری داغستان حمله کردند.

حملات روز یک‌شنبه در دو شهر مخاچ‌قلعه و دربنت انجام شده و کمیته تحقیقات روسیه می‌گوید پرونده جنایی با عنوان «اقدام تروریستی» برای رسیدگی به این حملات باز کرده است.

نیروهای امنیتی روسیه اعلام کردند پنج نفر از مهاجمان کشته شده‌اند و عملیات تعیین هویت و تعقیب دیگر مهاجمان در جریان است.

به گفته سرگی ملیکوف، در این حمله علاوه بر «دست‌کم» ۱۵ نیروی پلیس، یک کشیش ارتدوکس و چند غیرنظامی نیز جان باخته‌اند.

این مقام تعداد مهاجمان کشته‌شده توسط نیروهای پلیس را شش نفر اعلام کرد.

داغستان منطقه‌ای با جمعیت بزرگ مسلمانان است که با گرجستان و جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد.

خبرگزاری ریا به نقل از کمیته ضدتروریسم روسیه اعلام کرد که در این حملات، دست‌کم یک کشیش و یک غیرنظامی دیگر کشته شده‌اند. رسانه‌های روسی آمار اولیه تلفات نیروهای پلیس را ۷ نفر اعلام کرده بودند که این آمار در گزارش‌های بعدی به ۱۵ نفر افزایش یافت.

سخنگوی وزارت کشور داغستان نیز خبر داد در این حملات دست‌کم ۱۲ نفر مجروح شده‌اند. اما شمار مجروحان ساعتی بعد ۲۵ نفر اعلام شد.

بر اساس گزارش‌های مقامات محلی، یک کنیسه در محل سکونت یک جامعه باستانی یهودی و یک کلیسای ارتدوکس که در لیست میراث یونسکو قرار دارد، از اهداف این حملات بوده‌اند.

افراد مسلح به یک پست بازرسی پلیس در مخاچ‌قلعه، شهر اصلی داغستان در ساحل دریای خزر، نیز حمله کرده‌اند.

مقام‌های محلی شهر دربنت داغستان می‌گویند یکی از قربانیان این حمله یک کشیش ۶۶ ساله بوده است.

همچنین کنیسه هدف قرار گرفته در این شهر طعمه حریق شده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، اما گروه داعش طی سال‌های گذشته چندین حمله در خاک روسیه انجام داده که خونین‌ترین آنها حمله فروردین‌ماه سال جاری بود که ۱۴۵ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

در این حادثه چهار مهاجم مسلح به یک سالن کنسرت در شهری در نزدیکی غرب مسکو، پایتخت روسیه، حمله کردند.

دولت روسیه اعلام کرد که ۱۱ نفر را در ارتباط با این حمله بازداشت کرده است.

مسکو در جریان جنگ داخلی سوریه و در حمایت از دولت بشار اسد و برای حفظ حکومت او وارد نبرد با داعش شد، و هنوز در سوریه حضوری فعال دارد.

نیروهای امنیتی روسیه همچنین ۲۷ خرداد چندین متهم به جنایات تروریستی را که در بازداشتگاهی در جنوب کشور دو نگهبان زندان را گروگان گرفته بودند، با شلیک گلوله کشتند.

هفته گذشته نیز رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که وزارت اطلاعات این کشور اطلاعاتی درباره آماده شدن نیروهای داعش برای انجام عملیات تروریستی به روسیه منتقل کرده است.

XS
SM
MD
LG