لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

ایمان پورقلی‌زاده، سینماگر جوان بازداشت‌شده در اعتراضات ۱۴۰۱، درگذشت


مطالب منتشر شده در صفحات اجتماعی ایمان پورقلی‌زاده و خواهرش بازداشت او در سال ۱۴۰۱ را تأیید می‌کند
مطالب منتشر شده در صفحات اجتماعی ایمان پورقلی‌زاده و خواهرش بازداشت او در سال ۱۴۰۱ را تأیید می‌کند

گزارش‌ها حاکی از آن است پیکر بی‌جان ایمان پورقلی‌زاده، سینماگر جوانی که سابقه بازداشت شدن در دوران اعتراض‌های ۱۴۰۱ را داشت، در منزلش پیدا شده است.

خانه سینما، جامعه اصناف سینمای ایران، در اطلاعیه‌ای درگذشت او را تأیید کرده و گفته است مراسم تشییع او روز ۵ تیر در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار می‌شود.

در این اطلاعیه به زمان و چگونگی درگذشت آقای پورقلی‌زاده اشاره‌ای نشده است. خبرگزاری ایسنا نیز نوشته است که او «چند روز قبل در منزل درگذشته است».

برخی گزارش‌ها ازجمله آنچه در صفحه اینستاگرامی «خان سینما» منتشر شده است، حاکی از آن است که ایمان پورقلی‌زاده دو بار بازداشت شده بود.

مطالب منتشر شده در صفحه اینستاگرام این سینماگر و خواهرش، الهام پورقلی‌زاده، تأیید می‌کند که او در سال ۱۴۰۱ و یک بار دیگر در سال ۹۱ بازداشت شده بود.

دلیل بازداشت نوبت اول او مشخص نیست.

این در حالی است که اواخر خرداد ماه به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره مرگ بهاره للهی، یک سینماگر جوان دیگر، رئیس هیئت مدیره انجمن فیلم‌ کوتاه ایران وابسته به خانه سینما حواستار تحقیق درباره این اتفاق شد.

امیر توده روستا در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل خانه سینما، خانم للهی را یکی از اعضای انجمن فیلم کوتاه ایران معرفی کرده و خواستار دریافت «گزارش واقعی» نهادهای امنیتی، انتظامی و قضایی درباره احتمال «قتل، فوت یا درگذشت مشکوک» این فیلمساز شده بود.

گزارش‌ها و روایت‌های تأییدنشده‌ای از درگذشت بهاره للهی منتشر شده بود، اما رادیوفردا به شکل مستقل نمی‌تواند هیچیک از گزارش‌ها درباره نحوه مرگ بهاره للهی را تأیید کند.

روز ۲۶ خرداد قوه قضائیه ایران مدعی شد که بهاره للهی سابقه بازداشت ندارد و تحقیقات در مورد علت درگذشت او در جریان است.

ایمان پورقلی‌زاده تدوینگر و عضو کانون دستیاران کارگردان و برنامه‌ریزان، یکی از صنف‌های خانه سینما، بوده است.

دستیاری کارگردان در فیلم «آخرین ملکه زمین»، دستیاری فیلمبرداری و نورپردازی در فیلم «و باز هم عشق»، دستیاری کارگردان فیلم «گوشواره»، تدوین مستند کوتاه «مانع بسته شدن در نشوید» از جمله آثار اوست که اطلاعاتی از آن‌ها منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG