لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۰

اتحادیه اروپا فروشگاه مجازی اپل را ناقض قوانین رقابت دانست


کمیسیون اروپا در اولین حکم صادر شده براساس قوانین جدید ناظر بر رقابت در فضای مجازی، شرکت اپل را متهم کرد که درفروشگاه مجازی خود دسترسی مصرف‌کنندگان به اپلیکیشن‌های ارزان‌تر را محدود می‌کند.

این کمیسیون روز دوشنبه چهارم تیر گفت نتایج تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که محدودیت‌های اعمال شده از سوی شرکت اپل در فروشگاه مجازی این شرکت مقررات اتحادیه اروپا موسوم به «قانون بازارهای دیجیتال» را نقض کرده است.

کمیسیون اروپا گفت: «مقررات بازار مجازی شرکت اپل از جلب مشتریان به سوی گزینه‌های جایگزین و محصولات و مضامین ارائه شده از سوی تولیدکنندگان اپلیکیشن‌های دیگر جلوگیری می‌کند.»

هدف «قانون بازارهای دیجیتال»، جدیدترین مقررات اتحادیه اروپا برای نظارت بر تجارت در عرصه مجازی، پیشگیری از اعمال نفود شرکت‌های بزرگ فناوری دیجیتال با هدف جلوگیری از ورود بازیگران کوچک‌تر به این عرصه تجاری است و برای متخلفان جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته است.

در پی تصویب این قانون در ماه مارس، کمیسیون اروپا تحقیقات گسترده‌ای در مورد عملکرد اپل را آغاز کرد که بخش دیگری از آن مربوط به فراهم کردن امکان تغییر مرورگر اینترنت برای دارندگان تلفن‌های آی‌فون برای است و هنوز ادامه دارد.

علاوه بر اپل، نهادهای مسئول در کمیسیون اروپا تحقیقاتی را نیز در مورد عملکرد شرکت‌های متا و گوگل آغاز کرده‌اند.

بر اساس «قانون بازارهای دیجیتال» تولیدکنندگان اپلیکیشن‌های جدید باید بتوانند محصولات خود، از جمله گزینه‌های ارزان‌تر، را به مصرف‌کنندگان معرفی کنند و بازارهای مجازی شرکت‌های بزرگ نظیر اپل و گوگل موظفند مشتریان را به سوی این گزینه‌ها هدایت کنند.

شرکت اپل اکنون از طریق مراجع قانونی می‌تواند به این حکم واکنش نشان دهد.

کمیسیون اروپا باید تا مارس ۲۰۲۵ حکم نهایی خود را در این زمینه صادر کند. در صورت اثبات تخلف شرکت اپل ممکن است مبلغی تا ۱۰ درصد از سود جهانی این شرکت که میلیاردها دلار خواهد بود یا مبالغی بر مبنای درآمد روزانه آن جریمه شود.

همزمان، کمیسیون اروپا با ادامه تحقیقات در مورد قراردادهایی که اپل با تولیدکنندگان اپلیکیشن‌ها می‌بندد فشار بر این شرکت را تشدید کرده است.

شرکت اپل تاکنون برای پیاده کردن هر یک از اپلیکیشن‌های خود در فروشگاه‌های مجازی دیگر از آن‌ها ۵۰ سنت (نیم یورو) کمیسیون می‌گرفت.

اما کمیسیون اروپا اعلام کرد که اپل حق ندارد چنین کمیسیونی اخذ کند و «قانون بازارهای دیجیتال» راه اندازی فروشگاه‌های مجازی آلترناتیو را که به مصرف‌کنندگان قدرت انتخاب بیشتری می‌دهند تشویق می‌کند.

رقبای اپل نیز اخذ این کمیسیون را مورد انتقاد قرار داده و می‌گویند از دسترسی مصرف‌کنندگان به اپلیکیشن‌های رایگان جلوگیری می‌کند.

مارگارت وستاگر، کمیسر رقابت آزاد در کمیسیون اروپا، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «ما در مورد موانعی که مدل تجاری جدید شرکت اپل برای خلق بازارهای مجازی آلترناتیو توسط سازندگان اپلیکیشن‌های جدید و دسترسی مصرف‌کنندگان به آن‌ها ایجاد کرده است نگرانیم.»

اپل می‌گوید در ماه‌های اخیر بر مبنای نظرات و توصیه‌های کمیسیون اروپا و سازندگان فناوری‌های جدید در روش کار خود تغییراتی داده است.

این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «ما اطمینان داریم که طرح‌های کاملاً با قانون انطباق دارد و بیش از ۹۹ درصد از خالقان فناوری با پرداخت همین مبلغ از کمیسیون یا کمی کم‌تر طبق مقررات تجاری جدیدی ما موافق هستند.»

این بیانیه افزود: «همه خالقان فناوری دیجیتال که در مرزهای اتحادیه اروپا از فروشگاه مجازی اپل استفاده می‌کنند از تمام قابلیت‌ها و امکاناتی که ما فراهم کرده‌ایم، از جمله هدایت مصرف‌کننده به سوی خرید محصولات با قیمت ارزان‌تر، بهره می‌برند.»

XS
SM
MD
LG