لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

کانادا هم تعرفه گمرکی خودروهای برقی چین را افزایش می‌دهد


کانادا نیز همچون آمریکا و اتحادیه اروپا قصد دارد برای مهار واردات خودروهای برقی ارزان قیمت چینی تعرفه‌های گمرکی این محصولات را افزایش دهد.

کریستیا فریلند، معاون نخست وزیر کانادا، روز دوشنبه چهارم تیرماه در نشستی خبری گفت:«صنایع خودروسازی کانادا به دلیل سیاست آگاهانه حکومت چین در زمینه افزایش تولید و صادرات بی‌رویه خودروهای برقی با رقابت ناعادلانه‌ای روبرو هستند و این شرایط به قدرت رقابت صنایع کانادا در بازارهای داخلی و بین‌المللی لطمه می‌زند.»

او افزود: «تولید کنندگان چینی به طور عمدی تولید و صادرات خود را در حدی افزایش داده‌اند که به شدت به تولید کنندگان این نوع خودروها در سراسر جهان لطمه می‌زند.»

دوره یک ماهه مشورت با صنایع خودروسازی کانادا و اتحادیه کارگری در مورد وضع مالیات افزوده بر خودروهای برقی چینی، قطع یارانه‌های دولتی برای خرید این خودروها و محدود کردن سرمایه گذاری‌های خارجی از روز دوم ژوئیه (۱۲ تیر) آغاز می‌شود.

خانم فریلند تاکید کرد که دولت کانادا تلاش خواهد کرد رقابت در این عرصه را برابر کند و از ورود بیش از حد خودروهای چینی و یا انتقال آن‌ها از طریق کانادا به بازارهای آمریکا جلوگیری کند. او افزود: «همه این گزینه‌ها بررسی خواهد شد.»

اتحادیه اروپا چند هفته پیش اعلام کرد که در ماه ژوئیه تعرفه گمرکی برای خودروهای برقی محصول چین را تا ۳۸ درصد افزایش می‌دهد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نیز در ماه مه اعلام کرد که تعرفه گمرکی خودروهای برقی محصول چین چهار برابر خواهد شد و به ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.

دولت چین این تصمیم را سیاسی کردن امور اقتصادی و نقض مقررات سازمان تجارت جهانی دانست.

براساس آمارهای دولتی، صنایع خودروسازی کانادا سالانه بیش از ۱.۵ میلیون خودرو تولید می‌کند و سهمش در اقتصاد این کشور سالانه حدود ۱۸ میلیارد دلار کانادا (معادل حدود ۱۳ میلیارد دلار آمریکا) است.

دولت کانادا در سال‌های اخیر از طریق اعطای میلیاردها دلار یارانه و سرمایه گذاری برای خودروسازان فعال در این کشور از جمله هوندا و فولکس واگن تلاش کرده چرخه تولید قطعات و مواد اولیه برای تولید باطری و خودروهای برقی در داخل کشور را توسعه دهد.

XS
SM
MD
LG