لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

چند زندانی سیاسی خواستار شرکت نکردن مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری شدند


صندوق‌های رأی در انتخابات سال ۱۴۰۰
صندوق‌های رأی در انتخابات سال ۱۴۰۰

تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان‌های مختلف ایران در پیام‌های جداگانه، خواستار شرکت نکردن شهروندان در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم شده‌اند.

جواد لعل محمدی، از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای که در زندان وکیل‌آباد مشهد محبوس است، روز سه‌شنبه ۵ تیر در پیامی شفاهی از زندان با اشاره به «خون‌های بناحق ریخته جوانان ایران عزیز و چشم‌های کور شده آنان و زجر و شکنجه و عمر تباه شده زندانیان سیاسی» گفت که شرکت در انتخابات «خیانت» است.

محمد نوری‌زاد، دیگر زندانی سیاسی نیز در پیامی انتخابات ریاست‌جمهوری را «شعبده شرم‌آور» خوانده و اعلام کرده است: «هرکس در انتخابات شرکت کند، به ایران و ایرانی خیانت کرده است.»

او این انتخابات را «کاملا مدیریت و مهندسی‌شده» خوانده و گفته است مقام‌های جمهوری اسلامی «می‌خواهند کاری کنند تا مردم به سمت صندوق‌ها هجوم ببرند.»

آقای نوری‌زاد با اشاره به «نگرانی» رهبر جمهوری اسلامی از مشارکت نکردن مردم گفته رأی ندادن «یک پیروزی برای ملت ایران» است.

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر خواستار مشارکت بالا در این انتخابات شد و مهمترین‌ علت آن را نیز «سرافرازی» جمهوری اسلامی و «کوتاه‌شدن زبان دشمنان» دانست.

احمدرضا حائری، فعال حقوق‌بشر و زندانی سیاسی نیز روز دوشنبه در نامه‌ای شرکت نکردن اکثریت مردم در مراحل اول و دوم انتخابات مجلس دوازدهم را تلاش برای «بازپس‌گیری حق تعیین سرنوشت» خواند.

او که در زندان قرل‌حصار دوران محکومیت خود را می‌گذراند، از حامیان مسعود پزشکیان که به گفته او با «شعار فریبنده برای ایران» خواهان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو شده‌اند، خواست که اﻧﺘﻈﺎر نداشته ﺑﺎﺷﻨﺪ شهروندان «ﺑﺎ ﻣﺸﺎرﮐﺖ در اﻧﺘﺼﺎب رئیس دوﻟﺖ ﺟﺪﯾﺪ جمهوری اﺳﻼﻣﯽ، به ﻏﺎﺻﺒﺎن آزادی و ﺣﻖ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ اﯾﻦ ﻣﻠﺖ، ﻣﺸﺮوﻋﯿﺖ ﻣﺠﺪد ﺑﺪھﻨﺪ.»

پیش‌تر محبوبه رضایی، دیگر زندانی سیاسی، نیز در نامه‌ای اعلام کرد «انتخابات نمایشی و انتصابات فرمایشی» راه حل مناسبی برای حل مشکلات کشور نیست.

این زندانی محبوس در زندان اوین تأکید کرده است که «جز گذر از جمهوری اسلامی و ایجاد تغییر در کلیه‌ سطوح و ساختارهای قدرت»، راه دیگری وجود ندارد.

هفته گذشته گلرخ ایرایی، دیگر زندانی سیاسی محبوس در اوین، با انتشار نامه‌ای اصلاح‌طلبان را به «فریب مردم و تلاش برای مشارکت آن‌ها در انتخابات برای تثبیت قدرت جمهوری اسلامی» متهم کرده بود.

او با اشاره به افزایش «بینش سیاسی» جامعه در سال‌های اخیر، خطاب به این جریان سیاسی گفته بود که «نه برای پیروزی در انتخابات، بلکه برای شکست مردم به میدان آمده‌اید.»

پیش از این شخصیت‌هایی چون نرگس محمدی، برندهٔ جایزهٔ نوبل صلح، صدیقه وسمقی، اسلام‌شناس، فعالان سیاسی چون حسین رزاق و مهدی محمودیان و مژگان ایلانلو، فیلمساز و فعال حقوق زنان و زندانی سابق، اعلام کرده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری در روز هشتم تیرماه شرکت نخواهند کرد.

همچنین ۵۲۰ تن از فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند «برای دفاع از جمهوریت و بر اساس حقوق شهروندی» در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایران شرکت نمی‌کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری زودرس به دلیل کشته شدن ابراهیم رئیسی در سقوط هلی‌کوپتر، قرار است روز جمعه ۸ تیر در ایران برگزار شود.

XS
SM
MD
LG