لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

قاضی حکم «دستور سکوت» دونالد ترامپ را لغو کرد


قاضی پرونده «حق‌السکوت» حکمی را که در ممنوعیت اظهارنظر برای دونالد ترامپ در مورد افراد مرتبط با این دادرسی صادر کرده بود لغو کرد و رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از این پس می‌تواند در مورد شهود و اعضای هیئت منصفه این دادگاه اظهارنظر کند.

براساس این «دستور سکوت» سایر افراد دخیل و مرتبط با این پرونده تا زمان صدور حکم نهایی دادگاه در روز ۲۲ تیر حق ندارند در مورد این دادرسی و حواشی آن اظهارنظر کنند.

آقای ترامپ روز ۳۰ ماه مه با رای اعضای هیئت منصفه در این دادرسی به جعل اسناد با هدف پنهان کردن یک رسوایی جنسی بالقوه در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ محکوم شد.

این اولین بار در تاریخ آمریکاست که یک رئیس‌جمهور پیشین به ارتکاب جرم محکوم می‌شود.

خوان مرچان، قاضی این پرونده، روز سه‌شنبه ۵ تیر و در آستانه اولین مناظره تلویزیونی بین دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری، دونالد ترامپ و جو بایدن، این حکم را صادر کرد.

او حین برگزاری محاکمه، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را ده نوبت به پرداخت جریمه به خاطر «نقض دستور سکوت» محکوم کرده بود.

حکم جدید برای نقض «دستور سکوت» راه را برای حملات لفظی آقای ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، به مایکل کوهن، وکیل و کارچاق کن سابق خود، استورمی دنیلز، ستاره پیشین پورن که حق‌السکوت به او پرداخت شده و سایر شهود دادگاه هموار می‌کند.

وکلای آقای ترامپ از قاضی پرونده خواسته بودند «دستور سکوت» را لغو کند چون با پایان دادرسی، محروم کردن او از حق آزادی بیان براساس متمم اول قانون اساسی دیگر وجاهت قانونی ندارد.

آقای ترامپ نیز ادعا کرده است که در حالی که مایکل کوهن و استورمی دنیلز او را آماج حملات خود قرار داده بودند، به دلیل حکم صادر شده توسط قاضی نمی‌توانست از خودش دفاع کند.

دادستانی شعبه منهتن در نیویورک از قاضی خواسته بود که «دستور سکوت» در مورد اعضای هیئت منصفه، کارمندان دادگاه و اعضای دفتر دادستانی را دست کم تا روز صدور حکم نهایی حفظ کند.

دادستانی هفته قبل تصریح کرد که با توجه به پایان محاکمه منع اظهارنظر می‌تواند در مورد شهود لغو شود ولی با لغو اظهارنظر در مورد اعضای هیئت منصفه مخالفت کرد.

دونالد ترامپ در پایان دادرسی پرونده «حق‌السکوت» به ارتکاب ۳۴ مورد بزهکاری در جعل اسناد تجاری شرکت خود محکوم شد.

دادستانی می‌گوید آقای ترامپ با جعل این اسناد تلاش کرده بود پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز در بحبوحه کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ را پنهان کند.

استورمی دنیلز ادعا می‌کند که حدود ده سال پیش با رئیس‌جمهور سابق رابطه جنسی داشته ولی آقای ترامپ این اتهام را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG