لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

یورو ۲۰۲۴؛ غول‌کشی گرجستان، تاریخ‌سازی رومانی


با پایان مرحله گروهی جام ملت‌های اروپا، ۱۶ تیم صعود کننده، رقبای یکدیگر را شناختند.

در گروه پنجم، برای نخستین بار در تاریخ جام، تمام تیم‌‌های یک گروه هم‌امتیاز شدند. همگی نیز با یک برد، یک مساوی و یک باخت!

در خود رومانی هم خوشبین‌ترین هواداران گمان نمی‌کردند صدر جدول گروه پنجم نصیب این تیم شود.

چنین موقعیتی حتی در عصر طلایی فوتبال‌شان رخ نداده بود. اما همان برد ۳-۰ مقابل اوکراین در گام نخست، باعث شد شاگردان ادوارد یوردانسکو با ۴ امتیاز اول شوند، اما اوکراین هم که ۴ امتیاز داشت کنار برود.

اوکراین اولین تیم اروپایی است که با وجود کسب ۴ امتیاز، از گروهش حذف می‌شود. آنها در حالی از جدول جام بیرون رفتند که دو تیم صعود کننده از گروه‌شان را متوقف کرده‌اند.

کوین دی‌بروینه درباره انتقادها از تساوی بلژیک با اوکراین گفت: «یک سوال از شما رسانه‌ها دارم، اگر تمام تلاش‌مان را برای بردن ارائه می‌کردیم اما یک گل می‌خوردیم و حذف می‌شدیم، شما چه می‌گفتید؟»

او درباره نبرد با فرانسه در آغاز دور حذفی گفت: «نمی‌خواستیم یک‌هشتم با فرانسه بازی کنیم اما برای قهرمانی باید هر تیمی را ببریم.»

گرجستان در نمایشی تاریخی توانست پرتغال را ۲-۰ ببرد تا در اولین حضور، اولین صعود را هم جشن بگیرد.

هنوز دومین دقیقه به پایان نرسیده بود که با اشتباه سیلوا، ضد حمله بی نقص گرجستان شکل گرفت و با هوشیاری میکائوتادزه که روی هر چهار گل گرجستان در این جام نقش داشته، کواراتسخلیا ستاره ناپولی دروازه دیوگو کوستا را باز کرد.

در روز درخشش خیره کننده مامارداشویلی سنگربان گرجستان، گئورگس میکائوتادزه از متز فرانسه هم آقای گل مرحله گروهی یورو ۲۰۲۴ شد. تنها سه گلهٔ جام، فرصت افزایش گل‌هایش را در مرحله حذفی دارد.

جالب است که سه گل از ۵ گل زودهنگام در تاریخ یورو، به مسابقات امسال تعلق دارد! بایرامی از آلبانی به ایتالیا در ثانیه ۲۳. تیلمانس از بلژیک به رومانی در ثانیه ۷۳ و کواراتسخلیا از گرجستان به پرتغال در ثانیه ۹۲.

در بازی همزمان، جمهوری چک که از بیستمین دقیقه ۱۰ نفره شده بود، مقابل ترکیه ۲-۱ باخت تا شاگردان وینچنزو مونتلا بعد از ۱۶ سال طعم صعود از گروه‌شان را بچشند.

هاکان چالهان اوغلو به اتفاق چنک توسون برای ترکیه گل زدند. توماس سوچک هم گل‌ خداحافظی جمهوری چک از جام هفدهم را به ثمر رساند.

در مرحله یک‌هشتم نهایی، تاریخسازان گرجستانی به مصاف اسپانیا می‌روند. برنده این بازی در برابر تیم پیروز بین آلمان و دانمارک قرار خواهد گرفت.

در سایر مسابقات از بالای جدول، پرتغال با اسلوونی بازی می‌کند، فرانسه نیز به دیدار بلژیک خواهد رفت.

در نیمه پایینی جدول حذفی، رومانی هماورد هلند خواهد بود و اتریشی‌ها رقیب ترکیه‌اند. انگلیس با اسلواکی بازی دارد، بازیکنان سوئیس و ایتالیا نیز در برابر یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG