لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

آمریکا: انتظار نداریم انتخابات ریاست جمهوری در ایران آزاد و عادلانه باشد


معاون نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت که ایالات متحده انتظار ندارد انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه در ایران «آزاد و عادلانه» باشد و تغییری «اساسی» در این کشور ایجاد کند.

ابرام پیلی روز چهارشنبه ششم تیرماه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در حالی که حکومت ایران برای انتخابات ریاست جمهوری خود آماده می شود، متأسفانه ایالات متحده انتظار ندارد که انتخاباتی آزاد و عادلانه برگزار شود، یا این انتخابات تغییری اساسی در مسیر کنونی ایران ایجاد کند.»

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین ایران و هیئت همراهش، روز ۳۰ اردیبهشت سال جاری در سانحه سقوط یک بالگرد کشته شدند و به همین دلیل انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران قرار است زودتر از موعد مقرر در روز هشتم تیرماه، دو روز دیگر، برگزار شود.

معاون نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اضافه کرد: «البته که کاندیداها توسط شورای نگهبان دست‌چین شده‌اند، اما ما همچنین می‌دانیم که مردم ایران از دسترسی به ابتدایی‌ترین آزادی‌ها که از ویژگی‌‌های ضروری هر دموکراسی‌ است، محروم هستند.»

۸۰ نفر داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران شده بودند که شورای نگهبان جمهوری اسلامی تنها صلاحیت شش نفر از آنها را تایید کردُ گرچه تعدادی از نامزدها پیش از اعلام نظر شورای نگهبان انصراف دادند.

عملکرد شورای نگهبان انتقاد شماری از نامزدهای رد صلاحیت شده را که از مقامات ارشد و سابق جمهوری اسلامی بوده‌اند درپی داشته است.

آقای پیلی در ادامه نوشت: « با توجه به سابقه طولانی این حکومت اقتدارگرا در آزار و اذیت و ارعاب روزنامه‌نگاران، ممانعت ازپوشش خبری انتخابات، و سلب آزادی برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز، ما از مردم ایران حمایت می کنیم.»

این مقام دولت آمریکا تاکید کرده است که ایالات متحده به دفاع از حقوق بشر در جمهوری اسلامی، افشای اقدامات سرکوبگرایانه حکومت، و حمایت از آینده‌ای آزاد و دموکراتیک برای ایران ادامه خواهد داد.

در حالی انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه برگزار خواهد شد که شماری از مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند فرصت و «امکان تغییر» از طریق صندوق‌های رای از مردم ایران گرفته شده است.

شخصیت‌هایی چون نرگس محمدی، برندهٔ جایزهٔ نوبل صلح، صدیقه وسمقی، اسلام‌شناس، فعالان سیاسی چون حسین رزاق و مهدی محمودیان و مژگان ایلانلو، فیلمساز و فعال حقوق زنان و زندانی سابق، اعلام کرده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری در روز هشتم تیرماه شرکت نخواهند کرد.

همچنین ۵۲۰ تن از فرهنگیان ایران روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند «برای دفاع از جمهوریت و بر اساس حقوق شهروندی» در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایران شرکت نمی‌کنند.

نرگس محمدی با تأکید بر این که تنها هدف حکومت جمهوری اسلامی از برگزار کردن انتخاباتی دیگر در کشور «تحکیم قدرت و استبداد» خود است نوشت: «در انتخابات غیر قانونی حکومت سرگوبگر و نامشروع شرکت نخواهم کرد.»

به گفته این فعال سرشناس حقوق بشر، تنها هدف از برگزاری انتخابات توسط حکومتی که «به سرکوب، وحشت و خشونت به عنوان یگانه نگهدار قدرت باور دارد، نه پاسداشت دموکراسی و حقوق مردم، بلکه تحکیم قدرت و استبداد است».

XS
SM
MD
LG