لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

گزارش وضعیت آزادی مذهبی؛ آمریکا: سرکوب اقلیت‌های مذهبی در ایران افزایش یافته است


آنتونی بلینکن
آنتونی بلینکن

آنتونی بلینکن٬ وزیرخارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه در جلسه ارائه گزارش سالیانه آزادی‌های مذهبی در جهان، بر تعهد آمریکا برای حمایت کامل از آزادی‌های مذهبی در سراسر جهان تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «‌امروز میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از حق آزادی مذهبی برخوردار نیستند.»

به گفته آقای بلینکن، در سراسر جهان بسیاری از حکومت‌ها شهروندان خود را به دلیل اعتقادات مذهبی آنها مورد آزار و سرکوب قرار می‌دهند و افراد عادی به دلیل باورهای مذهبی، از ادامه تحصیل و کار محروم شده، مورد آزار وضرب و شتم و حتی مواردی بدتر قرار می‌گیرند.

او با اشاره به حمله گروه افراطی حماس در ۱۵ مهرماه به خاک اسرائیل نسبت به افزایش یهودی ستیزی و اسلام‌هراسی در سراسر جهان هشدار داد.

آنتونی بلینکن با اشاره به اینکه گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا، وضعیت آزادی مذهبی در ۲۰۰ کشور جهان را بررسی کرده‌است، همچنین از سرکوب و آزار شهروندان در کشورهایی پاکستان، چین، برمه، مجارستان و آفریقای جنوبی خبر داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در ادامه از اختصاص بودجه یکصد میلیون دلاری از سوی واشینگتن برای کمک به استقرار آزادی‌های مذهبی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ خبر داد.

آقای بلینکن در سخنان خود با استقبال از بهبود وضعیت آزادی مذهبی در برخی از کشورها به نمونه‌ای همچون عربستان سعودی و بهبود وضعیت آزادی مذهبی در این کشور اشاره کرد.

گزارش سالیانه بررسی آزادی مذهبی در بخش ایران که همزمان با سخنرانی وزیرخارجه آمریکا منتشر شد با اشاره به موارد متعدد سرکوب و آزار مذهبی در جمهوری اسلامی به موضوع سرکوب و ادامه فشار بر بهائیان، دراویش، نوکیشان مسیحی، و اهل تسنن نیز پرداخته شده است.

در این گزارش آمده است که پس از کشته‌شدگان مهسا امینی در بازداشت گشت‌ارشاد در مهرماه ۱۴۰۱، فشار و سرکوب اقلیت‌های مذهبی در ایران افزایش یافته‌است.

این گزارش با استناد به گزارش‌ سازمان«‌اتحاد برای ایران»‌، از زندانی شدن ۱۱۵ نفر در سال گذشته در ایران به دلیل اتهامات مذهبی خبر داده‌است.

گزارش سالیانه بررسی آزادی مذهبی تصریح کرده است که در حال حاضر ۱۰۰۰ بهایی در بازداشت یا حبس‌خانگی هستند و یا در انتظار صدور حکم و یا احضار به دادگاه تحت فشارند.

در ادامه این گزارش آمده است که مقامات جمهوری اسلامی به طور فزاینده‌ای رهبران مذهبی اقلیت سنی را مورد آزار و اذیت قرار داده، شماری را به دلیل انتقاد از حکمنت بازداشت و در حبس نگه‌ داشته‌است.

گزارش دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین نسبت به وضعیت نوکیشان مسیحی هشدار داده و گفته‌است که این نوکیشان پس از بازداشت مجبور به امضای نامه‌ای مبنی بر خودداری از فعالیت مذهبی و حضور مجدد در جلسات آموزش اسلامی هستند.

کمیسیون ویژه مستقر در وزارت خارجه آمریکا وظیفه دارد موارد نقض آزادی‌های مذهبی در کشورهای مختلف جهان را بررسی و ثبت کند و گزارش خود همراه با توصیه‌های سیاسی را به این وزارت‌خانه و کنگره ایالات متحده ارائه کند.

در گزارش‌های این کمیسیون، همواره ایران به دلیل نقض آزادی‌های مذهبی شهروندان خود مورد انتقاد قرار گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG