لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

عفو بین‌الملل خواستار«آزادی فوری» سسیل کوهلر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران٬ شد


سسیل کوهلر (راست) به همراه خواهرش (عکس از آرشیو)
سسیل کوهلر (راست) به همراه خواهرش (عکس از آرشیو)

عفوبین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط سسیل کوهلر٬ معلم و فعال صنفی فرانسوی٬ از زندان‌های جمهوری اسلامی شد.

سسیل کوهلر و شریک زندگی‌اش ژاک پاریس که با ویزای گردشگری به ایران سفر کرده‌ بودند، در روز ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در ایران بازداشت شدند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه پنجم تیرماه منتشر شده، با اشاره به این‌که دو سال از زمان بازداشت این معلم ادبیات مدرن در ایران می‌گذرد، سیاست «‌گروگانگیری» و «باج‌گیری دائمی»‌جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

این نهاد بین‌المللی حقوق بشری در ادامه با اشاره به اعترافات اجباری و عمومی از این معلم و همچنین نگهداری او در شرایط « غیرانسانی و غیر شرافت‌مدارانه» خواستار آزادی بدون قید و شرط او شد .

در این بیانیه همچنین با اشاره به پخش «‌اعترافات اجباری»‌خانم کوهلر از تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی تاکید شده است که پخش این اعترافات، حق سسیل کوهلر در «مورد فرض بی‌گناه بودن و همچنین حق او برای شهادت ندادن علیه خود را نقض کرده‌است.»

سسیل کوهلر با اتهاماتی از جمله «اجتماع و تبانی به‌قصد اقدام علیه امنیت ملی» رو‌به‌رو شده و بی آنکه محاکمه شود، همچنان در زندان اوین در بازداشت است.

خانواده خانم کوهلر با رد اتهامات مطرح شده از سوی جمهوری علیه فرزند خود، پخش اعترافات اجباری او را، ویدئوی تبلیغاتی جمهوری اسلامی عنوان کرده‌اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید پخش اعترافات اجباری این فعال مدنی در میانه جنبش «‌زن،زندگی،آزادی» در ایران، از سوی جمهوری اسلامی برای پیشبرد تئوری دخالت کشورهای غربی در این اعتراضات استفاده شد.

عفو بین‌الملل با اشاره به اینکه مقامات ایرانی سیسیل کوهلر را از تماس منظم با خانواده‌اش محروم کرده‌اند می‌گوید او از ۲۳ فروردین تا کنون اجازه تماس با خانواده خود را ندارد .

خانواده خانم کوهلر بابت سلامتی او نگرانند و پیشتر اعلام کرده‌اند که در یکی از تماس‌ها مطلع شده‌اند که مقامات زندان به او قرص‌های خواب‌آور و اشتها می‌دهند.

سسیل کوهلر در یکی از تماس‌های خود با خانواده به آنها گفته‌است که به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌است.

۲۴ خردادماه سال جاری، لویی آرنو، شهروند فرانسوی زندانی در ایران که سال گذشته به اتهامات امنیتی به پنج سال حبس محکوم شده بود، روز پنج‌شنبه پس از آزادی از زندان، به پاریس بازگشت.

پس از آزادی این شهروند فرانسوی، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه از جمهوری اسلامی خواست سسیل کوهلر، ژاک پاریس و اولیویه دیگر شهروندان فرانسوی زندانی در ایران را بدون قید شروط آزاد کند.

شماری از کشورها از جمله فرانسه، بازداشت شهروندان غربی توسط حکومت جمهوری اسلامی را «دیپلماسی گروگانگیری» نامیده‌اند.

آنها می‌گویند که جمهوری اسلامی از بازداشت‌ شهروندان برای «چانه‌زنی در مذاکرات» با غرب استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG