لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

بنیامین نتانیاهو می‌گوید «محور ایران» در هفت جبهه در حال جنگ با اسرائیل است


 بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

همزمان با بالا گرفتن تنش بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان٬ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که به دنبال «تسلط بر خاورمیانه» است و گفت باید برای مقابله با این تلاش‌های ایران، ابتدا گروه افراطی حماس را «نابود» کرد.

نخست وزیر اسرائیل در دیدار با هیاتی متشکل از افسران بازنشسته آمریکایی و اعضای مؤسسه «یهود برای امنیت ملی آمریکا» اظهار داشت: ایران « در هفت جبهه حماس، حزب الله لبنان، حوثی‌ها، شبه‌نظامیان در عراق و سوریه، کرانه باختری و خود ایران در حال جنگ با ما است».

بنیامین نتانیاهو در ادامه سخنان خود، این گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی را «محور ایران» خواند و تصریح کرد این محور «در حال پیشروی برای فتح خاورمیانه از جمله عربستان سعودی» است.

نخست وزیر اسرائیل تصریح کرد که «محور ایران» در صدد است با انجام یک عملیات «ترکیبی از جبهه‌های مختلف، همراه با بمباران موشکی٬ پادشاهی اردن را سرنگون کند.»

جروزالم پست می‌گوید٬ بنیامین نتانیاهو این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که انتظار می‌رود درگیری شدید در رفح و غزه رو به پایان باشد و اکنون همه توجه‌ها به مرز شمالی اسرائیل معطوف شده است، جایی که بیم آن می‌رود که درگیری‌های اسرائیل و حزب‌الله لبنان به جنگی تمام عیار بدل شود.

نشریه پولیتیکو هم گزارش داده است در صورتی که توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها بین اسرائیل و حماس حاصل نشود، احتمالا یک رویارویی در مقیاس وسیع بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله روی خواهد داد.

از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال گذشته و آغاز جنگ کنونی غزه، گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در کشورهای لبنان٬ سوریه٬ عراق٬ یمن و همچنین خود ایران، اسرائیل را هدف حملات راکتی و موشکی قرار داده‌اند.

وزیر دفاع اسرائیل هم روز سه‌شنبه در نشستی با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، گفت: «بزرگ‌ترین تهدید علیه آینده جهان و آینده منطقه ما، ایران است و وقت چندانی دیگر نمانده.»

یوآو گالانت همچنین در این دیدار از همکاری ایالات متحده با اسرائیل برای دفع «حملات گسترده ایران و گروه‌های نیابتی آن» به اسرائیل تقدیر کرد.

XS
SM
MD
LG