لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

رأی‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران آغاز شد


رای گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر ایران روز جمعه هشتم تیر آغاز شد.

به گفته رئیس «ستاد انتخابات کشور» ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه واجد شرایط رأی دادن هستند.

علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ بامداد روز جمعه رأی خود را به صندوق ۱۱۰ انداخت.

ساعاتی پیش از آغاز رای گیری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران و به دنبال شایعات درباره انصراف یکی از نامزدهای اصولگرایان، سخنگوی «ستاد انتخابات کشور» بامداد جمعه اعلام کرد این انتخابات با چهار نامزد برگزار می‌شود.

محسن اسلامی، سخنگوی «ستاد انتخابات کشور» گفت: «تا این لحظه هیچ انصراف جدیدی از سوی نامزدها به ستاد انتخابات کشور واصل نشده است و همچنان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف نامزدهای نهایی انتخابات هستند.»

این مقام ستاد انتخابات ضمن «تکذیب انصراف» برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت که «چهار نامزد انتخابات همچنان در صحنه حضور دارند. »

شکست تلاش‌ها برای اجماع

به گزارش رسانه‌های ایران٬ نشست‌های متعدد اصولگرایان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برای برای اجماع دو کاندیدای اصلی آنها یعنی محمد باقر قالیباف و سعید جلیلی تا پایان روز پنجشنبه نتیجه‌ای نداشت.

در همین زمینه علی نیکزاد، رئیس ستاد قالیباف، نیز اعلام کرد که آقای قالیباف «کنار نمی‌رود.»

براساس گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به این دو نامزد اصولگرایان ، نزدیکان محمد باقر قالیباف و سعید جلیلی هر یک مدعی هستند که در نظرسنجی‌ها شرایط بهتری نسبت به دیگری دارند و کناره‌گیری آن‌ها به سود مسعود پزشکیان٬ نامزد اصلاح طلبان٬ تمام خواهد شد.

تکذیب شایعه انصراف جلیلی

درحالی رای گیری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز می‌شود که ستاد و طرفداران سعید جلیلی شامگاه پنجشنبه و بامداد جمعه کوشیدند در رسانه‌ها شایعه انصراف آقای جلیلی را تکذیب کنند.

شایعه کناره‌گیری سعید جلیلی به نفع محمد باقر قالیباف در ساعات پایانی روز پنجشنبه واکنش تند ستاد انتخاباتی آقای جلیلی را درپی داشت.

کمیته حقوقی ستاد سعید جلیلی بلافاصله هشدار داد که از تمام اشخاص، رسانه‌ها و صفحاتی که خبر شایعه «انصراف» آقای جلیلی از انتخابات را منتشر کرده‌اند، «شکایت کرده و مورد پیگرد حقوقی و قضایی» قرار خواهد داد.

در همین زمینه، محسن منصوری، رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی بامداد جمعه در شبکه اجتماعی ایکس شایعات در خصوص انصراف آقای جلیلی را رد کرد و نوشت که «تمام شرایط به نفع» آقای جلیلی «پیش ‌می‌رود، نگران نباشید، انصراف در کار نیست، پیروزی نزدیک است.»

حمید رسایی، نماینده مجلس جدید نیز در خصوص شایعه انصراف نامزد مورد خود نوشت: «هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده، جز اینکه جلیلی مصمم‌تر از گذشته، پای مردم ایستاده و تا آخرین لحظه هم می‌ماند. دعا کنید که همانطور که رهبری فرمودند، آن چیزی که منفعت نظام اسلامی است، رخ دهد.»

آقای رسایی همچنین با انتشار این پیام تصویری، از دفتر نامزد مورد حمایت خود گفت: «سعید جلیلی به هیچ وجه من‌الوجوه، کناره‌گیری نمی‌کند و به شایعات توجهی نکنید.»

در حالی انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار می‌شود که شماری از مخالفان از جمله زندانیان سیاسی خواهان تحریم این انتخابات شده و می‌گویند این انتخابات تغییری در وضعیت سیاسی کشور ایجاد نخواهد کرد.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه نوبل، مژگان ایلانلو، مستندساز حامی اعتراضات «زن زندگی آزادی» و سپیده رشنو مترجم زندانی، چهره‌ها و گروه‌های شناخته‌شده دیگری چون انجمن خانواده‌های دادخواه اعتراضات آبان ۹۸، مادران دادخواه کردستان، فاطمه سپهری، زندانی سیاسی مخالف رهبر جمهوری اسلامی و حکومت ایران و گوهر عشقی، مادر دادخواه نیز انتخابات را تحریم کرده‌اند.

یک مقام دولت آمریکا نیز چهارشنبه گفت که ایالات متحده انتظار ندارد انتخابات ریاست جمهوری در ایران «آزاد و عادلانه» باشد و تغییری «اساسی» در این کشور ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG