لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

نفع ایران از محرومیت نخبگان کشتی روسیه در المپیک


I
I

با وجود پایان رقابت‌های گزینشی المپیک، اتحادیه جهانی کشتی ۱۶ سهمیه جدید را برای المپیک در نظر گرفته است.

آنها جایگزین کشتی‌گیران روسیه و بلاروس می‌شوند که به رغم کسب سهمیه، حضورشان در پاریس به تایید کمیته بین‌المللی المپیک نرسیده است.

در فهرست ورزشکاران واجد شرایط که آی‌.او‌.سی منتشر کرده، اکثر کشتی‌گیران کشورهای روسیه و بلاروس که به اوکراین حمله نظامی کرده‌اند، حذف شده‌اند. به نحوی که بلاروس فقط یک کشتی‌گیر در پاریس دارد.

این سهمیه‌ها در کشتی آزاد به نمایندگانی از مقدونیه شمالی، چین، ایتالیا، اوکراین، مولداوی و لهستان اعطا شده که در مسابقات گزینشی موفق به کسب سهمیه نشده بودند.

به همین ترتیب، فرنگی‌کاران رومانی، آمریکا، گرجستان، بلغارستان و استونی المپیکی شده‌اند.

در کشتی زنان لیتوانی، یونان، اوکراین، مغولستان و سوئد با استفاده از سهمیه‌های نمایندگان روسیه و بلاروس، فرصت حضور در المپیک را پیدا کرده‌اند.

اتحادیه جهانی کشتی می‌گوید ۱+۹ نفری که با گذرنامه روسیه و بلاروس به پاریس می‌آیند، احترام به منشور المپیک را متعهد شده و با ''ماموریت صلح جنبش المپیک'' موافقت کرده‌اند.

از منظر فنی، کشتی روسیه قلع و قمع شده و همه ستارگانش که بخت مدال طلا داشتند، محروم شده‌اند. به این معنا که حتی بدون پرچم و سرود هم از حق حضور در المپیک برخوردار نیستند.

زائور اوگویف، زائوربک سیداکوف، آرتور نایفونف، سرگئی سمنوف و رشید سعدالله‌یف روی هم رفته ۱۵ طلای جهانی و المپیک، با ۶ نقره و برنز جهانی - المپیک دارند اما دروازه ورود به المپیک، به روی‌شان بسته است.

محسن کاوه سرمربی کشتی آزاد ایران می‌گوید: «تمرکزمان روی کار خودمان است. باید خودمان را تجهیز کنیم و نباید فکرمان به این سمت برود که چه کسی می‌آید و چه کسی نمی‌آید.»

کشتی آزاد روسیه سهمیه‌ها را به طور کامل کسب کرده و در سه وزن هم مدافع عنوان قهرمانی بود اما حالا فقط ۴ نماینده خواهد داشت که بین‌شان صرفاً شمیل ممدوف نشان جهانی دارد.
او برای کسب مدال برنز ۲۰۲۳ رحمان عموزاد را در بلگراد مغلوب کرد.

با منع حضور نخبگان کشتی‌ آزاد روسیه، حریفان اصلی یونس امامی و امیرعلی آذرپیرا کنار رفته‌اند. به همان نسبت، شانس کسب مدال‌ المپیک توسط این دو آزادکار ایرانی افزایش یافته.

محرومیت سرگئی سمنوف در دسته فوق سنگین کشتی فرنگی، مسیر قهرمانی را برای امین میرزازاده هموارتر می‌کند.

آرتور نایفونف هم که سه بار مغلوب حسن یزدانی شده، غیبت اجباری‌اش به معنای کم شدن یکی از مدعیان کسب مدال است.

XS
SM
MD
LG