لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

تأکید وزیر اسرائیلی بر لزوم نبرد با حزب‌الله؛ تلاش آمریکا و اروپا برای میانجی‌گری


بتسال‌ئل اسموتریچ (چپ) از اعضای افراطی دولت نتانیاهو است
بتسال‌ئل اسموتریچ (چپ) از اعضای افراطی دولت نتانیاهو است

همزمان با ادامه درگیری مرزی میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، در حالی که آمریکا و اروپا تلاش می‌کنند با میانجی‌گری خطر جنگ را برطرف کنند، یک وزیر ارشد اسرائیلی گفت کشورش «چاره‌ای جز یک جنگ سریع و کوبنده» علیه حزب‌الله ندارد.

بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی و رهبر حزب «صیونیسم مذهبی»، روز یک‌شنبه، دهم تیر، گفت جنگ در لبنان برای اسرائیل هزینه خواهد داشت و او این هزینه را دست‌ کم نمی‌گیرد اما اسرائیل هر بهایی را که الان بپردازد، بسیار کمتر از قیمتی است که در آینده در صورت عدم اقدام فوری، مجبور به پرداخت آن خواهد شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این وزیر متحد ائئلاف دولت بنیامین نتانیاهو افزود باید حزب‌الله را از بازی بیرون کشید.

به گفته او، دولت‌های پیشین اسرائیل با تن دادن به «آرامش مصنوعی» شریک یک مفهوم اشتباه بودند و آینده را به خطر انداختند ولی اکنون زمان تغییر این تصور فرارسیده است.

به گزارش هاآرتص، آقای اسموتریچ در پی هشدار جمهوری اسلامی ایران در خصوص «یک جنگ نابودکننده» سخن می‌گفت.

هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مستقر در نیویورک روز جمعه گذشته با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت «در صورت دست زدن (اسرائیل) به یک تهاجم نظامی تمام‌عیار (در لبنان)، جنگی نابودکننده رخ خواهد داد» و «تمام گزینه‌ها، از جمله مشارکت کامل همه جبهه‌های مقاومت روی میز است».

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، شنبه در پیامی در شبکه ایکس نوشت کشوری که تهدید به نابودی می‌کند، جز مقابله به مثل و نابودی خود آ» راهی برایش نیست.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه نوشت آمریکا، اروپا و کشورهای عرب به میانجی‌گری پرداخته‌اند تا حملات جاری بین حزب‌الله و اسرائیل به یک جنگ گسترده در خاورمیانه تبدیل نشود.

به نوشته این خبرگزاری، این میانجی‌گران به حزب‌الله پیام هشدار رسانده‌اند که در صورت وقوع جنگ گسترده، آمریکا نخواهد توانست رهبران اسرائیل را مهار کند.

نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل در روزهای اخیر، پس از بازگشت ژنرال یوآو گالانت از مذاکرات چهار روزه در واشینگتن، گفتند اسرائیل راهکار دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد اما برای هر سناریوی دیگری نیز آماده است.

رسانه‌های اسرائیل نوشتند، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله با تکیه به حمایت جمهوری اسلامی ایران، اظهارات بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت در حمایت از راه حل سیاسی جهت دور کردن نیروهای حزب‌الله از مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل را به «ضعف اسرائیل» تعبیر کرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه، ۹ تیر، در سخنرانی برای «کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت» بار دیگر از گروه‌های نیابتی تهران در منطقه تقدیر کرد. حزب‌الله اصلی‌ترین بازوی نیابتی ایران در منطقه محسوب می‌شود.

روز یک‌شنبه چند بار دیگر آژیر خطر حمله راکتی از لبنان در بخش‌های شمالی اسرائیل به صدا درآمد.

بسیاری از شهرهای شمال اسرائیل از آغاز حملات حزب‌الله از روز ۱۶ مهر سال گذشته تخلیه شده و مردم آواره بر تأمین امنیت خود جهت بازگشت به خانه در این مناطق، به دولت اسرائیل فشار می‌آورند.

حزب‌الله توقف عملیات علیه اسرائیل را به پایان جنگ غزه مشروط کرده است.

همزمان منابع لبنانی یک‌شنبه به خبرگزاری شینهوا در بیروت گفتند سه شبه‌نظامی دیگر حزب‌الله در این روز در حملات هوایی اسرائیلی در دهکده حولا در جنوب لبنان کشته شدند.

به گزارش منابع بیمارستانی لبنان، در ۹ ماه اخیر ۵۵۳ تن در جنوب لبنان کشته شده‌اند. ۳۵۶ تن از این تلفات نیروهای حزب‌الله بودند که این گروه مرگ آن‌ها را تأیید کرده است.

در این میان، عربستان آخرین دولت از یک فهرست دولت‌های غربی و عرب است که شنبه از بیم تشدید درگیری‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل، از شهروندان خود خواست لبنان را سریعا ترک کنند.

با استفاده از: هاآرتص، آسوشیتدپرس، شینهوا/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG