لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

سقوط بورس و ارزش ریال یک روز بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری


در پی کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ایران به دور دوم و رقابت مسعود پزشکیان، کاندیدای اصلاح‌طلبان، با سعید جلیلی، نماینده طیف تندروی اصولگرایان، برای رسیدن به عنوان رئیس‌جمهور، ارزش ریال ایران و شاخص کل بورس تهران روند نزولی گرفت.

نرخ دلار روز گذشته رشدی ۴۵۰ تومانی داشت و بر اساس آنچه سایت‌‌ها و کانال‌های اعلام نرخ ارز اعلام کرده‌اند، روز یکشنبه ۱۰ تیرماه دوباره با افزایشی ۷۵۰ تومانی به ۶۲ هزار و ۲۵۰ تومان رسید که بالاترین رقم طی دو ماه گذشته است.

افت ارزش پول ملی در حالی است که بر اساس آمارهای شرکت ردیابی نفتکش‌ها، وُرتکسا، و شرکت اطلاعات کالا، کپلر، صادرات نفت ایران در بهار امسال از لحاظ حجمی رشدی ۳۰ درصدی داشته است.

آمارهای گمرکی ایران نیز نشان می‌دهد درآمدهای صادرات نفت کشور در فصل بهار ۳۵ درصد رشد کرده است.

از سوی دیگر، شاخص کل بورس تهران طی روز یکشنبه با افتی ۲۳ هزار واحدی، معادل بیش از یک درصد، به زیر دو میلیون و ۷۳ هزار واحد رسید.

طی روز یکشنبه بازار بورس ایران با خروج هنگفت ۹۴۲ میلیارد تومان پول حقیقی مواجه شد.

مقامات جمهوری اسلامی توضیح نداده‌اند که چرا ارزش پول ملی ایران روند نزولی گرفته و هم‌زمان بورس با افت شاخص کل و فرار سرمایه مواجه شده است، اما در پی کشیده شدن انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم و حضور سعید جلیلی نماینده جناح تندرو اصولگرا، ابهام درباره چشم‌انداز احیای برجام و خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی پول‌شویی (اف‌ای‌تی‌اف) افزایش یافته است.

در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری اختلاف رای مسعود پزشکیان، حامی برجام و تصویب قوانین اف‌ای‌تی‌اف تنها ۴ درصد بیشتر از سعید جلیلی بود و محمدباقر قالیباف نیز نزدیک ۱۴ درصد از کل آرا را به دست آورد.

آقای قالیباف و دو نامزد کنارکشیده انتخابات شامل علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در دور دوم از سعید جلیلی حمایت کرده‌اند.

دقیقا مشخص نیست چه میزان از طرفداران قالیباف در دور دوم انتخابات از جلیلی حمایت می‌کنند و چه تعداد به پزشکیان رأی خواهند داد.

طبق آمار ستاد انتخابات وزارت کشور، میزان مشارکت در دور اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۳۹.۹ درصد بوده که پایین‌ترین میزان مشارکت در تمام دوره‌های چنین انتخاباتی در کشور محسوب می‌شود.

از طرفی، عملکرد جو بایدن رئیس‌جمهور کنونی و نامزد انتخابات ماه نوامبر آمریکا در اولین مناظره انتخاباتی با رقیب خود دونالد ترامپ نیز «بسیار ضعیف» توصیف شده و تردیدها در میان دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده و حتی ادامه حمایت از نامزدی جو بایدن افزایش یافته است.

برخلاف جو بایدن که دولتش موافق احیای برجام بود، ترامپ که در سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد، کماکان رویکردی بسیار سخت‌گیرانه در مقابل جمهوری اسلامی دارد.

XS
SM
MD
LG