لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

پوتین با مخبر، اردوغان و شی جین پینگ در قزاقستان دیدار می‌کند


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری ایران روز پنج‌شنبه در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان، با یکدیگر دیدار می‌کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از یوری اوشاکوف، دستیار آقای پوتین، نوشت که مسکو به دنبال فرصت‌هایی برای برقراری تماس‌های دوجانبه با تهران است و از این رو رئیس جمهوری روسیه پس از سازمان همکاری شانگهای با آقای مخبر دیدار خواهد کرد.

نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۱۳ و ۱۴ تیر در شهر آستانه برگزار می‌شود. این نشست اما فرصتی را برای ولادیمیر پوتین فراهم کرده تا با رهبران شماری از کشورها از جمله چین و ترکیه دیدار کند.

خبرگزاری آلمان گزارش داده که آقای پوتین روز چهارشنبه پیش از نشست سازمان همکاری شانگهای با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، دیداری دو جانبه خواهد داشت و روز پنج‌شنبه با شی جین پینگ، رهبر چین، دیدار می‌کند.

بر اساس این گزارش، دیدارهای دو جانبه بیشتری نیز در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای برای آقای پوتین برنامه‌ریزی شده که از جمله آنها دیدار با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان است.

پوتین از آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین بارها گفته که با توجه به تنش‌ها با غرب در پی نظم جدید جهانی بدون رهبری ایالات متحده است.

قزاقستان هم‌اکنون ریاست سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد. این سازمان که سال ۲۰۰۱ با هدف مبارزه با تروریسم تشکیل شد، ۹ عضو کامل دارد که عبارتند از هند، ایران، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان. سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان هم عضو ناظر هستند.

کرملین اعلام کرده که نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در این نشست حضور نخواهد یافت، اما قصد دارد که پس از آن از روسیه بازدید کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های آلمان و ایرنا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG