لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

انتقاد فدراسیون والیبال از نتایج ضعیف تیم دختران ایران در آسیا


تیم ملی والیبال دختران ایران، هر دو بازی خود در مرحله گروهی جوانان آسیا را مقابل ویتنام و تایلند، با نتایج مشابه سه بر صفر واگذار کرد و در مقابل فدراسیون والیبال از این ناکامی انتقاد کرد.

رقابت‌های قهرمانی دختران آسیا - اقیانوسه در رده زیر ۲۰ سال، به میزبانی چین در حال برگزاری است و شاگردان پدیده بلوری‌زاده با پذیرش دو شکست، از راهیابی به جمع هشت تیم برتر بازماندند.

درسا فلاح، مبینا غفاریان، پریا حاجتمند، آسیه حسنی، شقایق حسن‌خانی، سپینود دست برجن و نگار هاشمی، آغازگران ایران در این دیدار بودند.

این تیم حالا باید برای کسب یکی از رتبه‌های نهم تا دوازدهم، ابتدا در برابر استرالیا بازی کند.

شقایق حسن‌خانی که در اولین دیدار با ۷ امتیاز، پرامتیازترین بازیکن ایران بود، در دومین رقابت هم ۱۳ امتیاز به دست آورد تا امتیازآورترین یار ایران باشد.

فدراسیون والیبال ایران درباره شکست‌ها نوشته است: «استرس بیش از حد، بین بازیکنان مشهود است. فشار اطرافیان باعث شده پیش از هر مسابقه، مدتی را به کاهش استرس‌ اختصاص دهند که گاه کنترل شدنی نیست و نتایج تیم را غیرقابل باور می‌کند.»

هدیه طالعی دریافت کننده قدرتی ایران که در همان امتیاز نخست از اولین بازی، مصدوم شده بود، مقابل تایلند با ویلچر در سالن ژیانگمن حاضر شد.

پدیده بلوری‌زاده سرمربی ایران پس از بازی اول گفته بود: «بچه‌ها بعد از بحرانی که با مصدومیت طالعی ایجاد شد، نتوانستند فائق بشنوند. حتی ۱۰ درصد از چیزی که انتظار داشتیم را اجرا نکردند.»

او با این حال، از عملکرد ایران مقابل تایلند رضایت دارد و می‌گوید: «کاش مسابقه با تایلند دیدار اول‌مان بود. اگر بازیکنان همین عملکرد را مقابل ویتنام داشتند، به احتمال زیاد موفق از زمین بیرون می‌آمدیم.»

در سایت رسمی فدراسیون والیبال آمده است: «تیمی که بیش از چهار ماه تمریناتی خوب را پشت سر گذاشته، به ناگاه تبدیل به تیمی ضعیف می‌شود که عرق سرد را بر پیشانی مربی می‌نشاند.»

این فدراسیون معتقد است، سِت‌های موفق دختران ایران که با امتیاز نزیک واگذار کردند، به دلیل «کنترل هیجانات» بوده است.

در این تحلیل از دلایل ناکامی ایران، اشاره‌ای به مشکلات رعایت حجاب اجباری در حین بازی، و آسیب‌های تبعیض جنسیتی در ورزش ایران، از جمله عدم پخش تلویزیونی مسابقات نشده است.

این مسابقات از سال ۱۹۸۰ در حال برگزاری است اما اولین حضور ایران به دلیل منع اعزام تیم‌های دختران، سال ۲۰۱۰ در سی‌امین سالگرد مسابقات رقم خورد!

فدراسیون والیبال درباره ادامه مسابقات نوشته است: «باید دید دختران سرانجام با غلبه بر تفکرات منفی و ویروس استرس، موفق به کسب اولین پیروزی خواهند شد؟»

ایران در دوره پیشین مسابقات که با شرکت ۹ تیم و بدون حضور استرالیا و نیوزلند برگزار شد، در جایگاه ششم قرار گرفت. در رقابت‌های ۲۰۱۸ هم ایران بین ۱۵ تیم، هشتم شد؛ عناوینی که با توجه به ناکامی در راهیابی به جمع هشت تیم برتر، امکان تکرارش در بازی‌های امسال، وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG