لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

طالبان به دنبال تبادل زندانی با آمریکا است


ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

حکومت طالبان در افغانستان می‌گوید در ازای افغانستانی‌هایی که در ایالات متحده در زندان به سر می‌برند، آماده آزادی دو زندانی آمریکایی در این کشور است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان روز چهارشنبه ۱۳ تیرماه، در جمع خبرنگاران در پایتخت این کشور اعلام کرد که ایده تبادل زندانیان پس از دیدار با مقامات آمریکایی در قطر مطرح شده‌است.

ذبیح‌الله مجاهد با اشاره به اینکه در تبادل زندانیان باید شرایط افغانستان مدنظر قرار بگیرد، گفت: «‌شهروندان ما در آمریکا و گوانتانامو زندانی هستند و ما زندانیان خود را در ازای زندانیان آنها آزاد می‌کنیم.»

به گفته سخنگوی طالبان، همانطور که زندانیان آمریکایی برای ایالات متحده مهم هستند، افغانستانی‌ها هم برای افغانستان مهم هستند.

روز سه‌شنبه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرد که «توماس‌وست» و «رینا امیری» فرستاده‌های ویژه ایالات متحده در امور افغانستان با نمایندگان طالبان در دوحه دیدار کرده‌اند.

ودانت پاتل، با اشاره به اینکه توماس وست در این دیدارها، بر آزادی فوری و بدون قید و شرط شهروندان آمریکایی که به «ناحق» در افغانستان در بازداشت بسر می‌برند، تاکید کرده‌است، گفت : «این بازداشت‌ها مانع رسیدن طالبان به خواسته‌‌هایشان مبنی بر به رسمیت شناخته شدن در عرصه بین‌المللی می‌شود.»

حکومت طالبان با بیان اینکه دو آمریکایی در میان چند شهروند خارجی بازداشت شده در افغانستان بسر می‌برند گفت: «اتهام آنها نقض قوانین مهاجرت و سایر قوانین در افغانستان عنوان شده است.»

مقامات آمریکایی و بستگان یکی از این دو زندانی تایید کرده‌اند که یکی از آمریکایی‌هایی بازداشت‌شده، رایان کوربت امدادگر است، ولی هویت فرد دوم بازداشت‌شده هنوز فاش نشده است.

خانواده کوربت و قانونگذاران آمریکایی بارها از دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده خواسته‌اند تا برای آزادی او اقدامات بیشتری را مدنظر بگیرد.

بستگان یک تبعه ایالات متحده به نام محمود حبیبی نیز می‌گویند او در میان خارجیان بازداشت شده در کابل است اما طالبان از اعتراف به بازداشت وی خودداری می‌کنند.

طالبان آقای حبیبی را به اتهام دست داشتن در حمله علیه «ایمن الظواهری»، رئیس فراری شبکه القاعده در کابل که توسط یک هواپیمای بدون سرنشین کشته شد، بازداشت کرده‌اند.

در ماه مارس، قطعنامه‌ای به مجلس نمایندگان ایالات متحده ارائه شد که خواستار آزادی فوری حبیبی شده بود.

حکومت طالبان روز چهارشنبه همچنین متعهد شد که مطابق با مفاد توافق نامه، به گروه‌های شبه نظامی فراملی، از جمله القاعده که به دنبال حمله به آمریکا ومتحدانش هستند، پناه ندهد.

هیچ کشوری با استناد به نگرانی‌های حقوق بشری و ممنوعیت دسترسی زنان افغانستانی به تحصیل و کار، طالبان را به رسمیت نشناخته است.

این در حالی است که هدف نشست سازمان ملل در دوحه افزایش، تسهیل و هماهنگی تعامل جهان با طالبان در پی تشدید مشکلات اقتصادی و بشردوستانه‌ای است که افغانستان جنگ‌زده و فقیر با آن مواجه است.

XS
SM
MD
LG