لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

برگزاری دادگاه «دو مربی بهائی» در کنار «شش صاحب مهدکودک» در بابل


سوزان عیدمحمدزادگان (راست) و نیوشا بدیعی ثابت. رئیس کل دادگستری استان مازندران سال گذشته دلیل برخورد با برخی مراکز آموزشی بابل را «به کارگیری اساتید و مربیان بهائی» اعلام کرده بود
سوزان عیدمحمدزادگان (راست) و نیوشا بدیعی ثابت. رئیس کل دادگستری استان مازندران سال گذشته دلیل برخورد با برخی مراکز آموزشی بابل را «به کارگیری اساتید و مربیان بهائی» اعلام کرده بود

رادیوفردا مطلع شده دادگاه نیوشا بدیعی ثابت، نویسنده و روانشناس بهائی، و سوزان عیدمحمدزادگان، مربی بهائی، به همراه «شش صاحب مهدکودک» در شعبهٔ اول دادگاه انقلاب شهر بابل برگزار شد.

منابع مطلع به رادیوفردا گفته‌اند «شش صاحب مهدکودک» روز چهارشنبه، ۱۳ تیرماه، به دلیل «به کارگیری» این دو شهروند بهائی به عنوان متهم در دادگاه حاضر شده‌اند.

در این جلسه که به مدت چهار ساعت برگزار شده اتهام این شهروندان «تبلیغ به نفع گروه‌ها یا سازمان‌های مخالف نظام»، «تبلیغ علیه نظام»، «تبلیغ فرقهٔ بهائیت» و «تشکیل دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» عنوان شد.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ۲۴ مردادماه سال گذشته نیوشا بدیعی ثابت، نویسنده کتاب «روایت درمان» و شهروند بهائی ساکن تهران، و سوزان عیدمحمدزادگان، شهروند بهائی، را در منزل خانم عیدمحمدزادگان در بابل بازداشت کردند.

رئیس کل دادگستری استان مازندران چند هفته پس از آن خبر داد که «۱۲ کانون» که به گفتهٔ او «در پوشش مدرسه و مرکز آموزشی» به تبلیغ دیانت بهائی در بابل می‌پرداختند، پلمب شده‌اند.

محمدصادق اکبری روز ۱۹ شهریور پارسال دلیل این برخورد را «به کارگیری اساتید و مربیان بهائی» اعلام کرد و از بازداشت «دو فرد که از مربیان سرشناس بهائی در ایران هستند» خبر داد.

این در حالی است که منابع مطلع به رادیوفردا گفته‌اند فعالیت خانم بدیعی ثابت و خانم عیدمحمدزادگان ارتباطی با عقاید دینی آن‌ها نداشته است.

در همین زمینه کیوان رحیمیان، روانشناس و مترجم بهائی، نیز روز ۲۷ تیرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و در ۱۵ بهمن‌ماه سال گذشته به ۹ سال زندان محکوم شد.

شواهد و گزارش‌های رسیده به رادیوفردا نشان می‌دهد که فشار سیستماتیک نهادهای امنیتی بر بهائیان همزمان با اعتراضات «زن زندگی آزادی»، دست‌کم در برخوردهای امنیتی، تبعیض و محرومیت از حقوق اولیه شهروندی و فشار مستقیم بر معترضان و فعالان بهائی بازداشت‌شده، افزایش یافته است.

گزارش سالانه حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا و گزارش کمیسیون آزادی‌های مذهبی در روزهای گذشته تداوم نقض اساسی‌ترین حقوق بهائیان در ایران را بخشی از رویکرد «هدفمند» حکومت حاکم دانسته و آن را مایه «نگرانی ویژه» توصیف کردند.

جمهوری اسلامی ایران آیین بهائی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی بارها بهائیان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌ و کار علیه آن‌ها صادر کرده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG