لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

اتحادیه اروپا از روز جمعه تعرفه‌های گمرکی بر خودروهای برقی چینی را افزایش می‌دهد


تصمیم تازهٔ اتحادیه اروپا برای اخذ تعرفه گمرکی تا ۳۷.۶ درصد از خودروهای برقیِ محصول چین که قرار است از روز جمعه ۱۵ تیر به اجرا درآید ممکن است به تشدید تنش‌های تجاری بین دو طرف منجر شود.

اتحادیه اروپا اعلام کرده که اجرای این سیاست در چهار ماه نخست، حالت موقت خواهد داشت و انتظار می‌رود در این مهلت گفتگوهای فشرده بین دو طرف برای برطرف کردن تنش در مناسبات تجاری ادامه یابد.

به گفته اورسلا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، هدف از وضع تعرفه‌های گمرکی بین ۱۷.۴ تا ۳۷.۶ درصد برای خودروهای برقی چینی، که عطف به ماسبق نمی‌شود، مقابله با سیل صادرات خودروهای ارزان است که با کمک یارانه‌های دولت چین و مغایر با رقابت عادلانه بین‌المللی به اروپا سرازیر می‌شوند.

دولت چین اعلام کرده که برای تضمین منافع خود، «همه اقدامات ضروری» را انجام خواهد داد.

این اقدامات ممکن است وضع تعرفهٔ گمرکی بر محصولات کشورهای اروپایی از جمله گوشت و فرآورده‌های خوکی و نوشیدنی الکلی کنیاک را شامل شود.

تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد یارانه‌های دولت چین به صنایع خودروسازی این کشور حدود چهار ماه دیگر تکمیل خواهد شد.

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه، در پایان اين تحقیقات رقم دقیق «تعرفه‌های دائمی» را مشخص خواهد کرد که معمولا برای پنج سال تعیین می‌شوند و کشورهای عضو اتحادیه در مورد آن رای‌گیری خواهند کرد.

وزارت تجارت چین روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه گفت که طرفین تاکنون چند دور گفتگوهای فنی در این مورد انجام داده‌اند.

سخنگوی وزارت تجارت چین افزود: «تا زمان داوریِ نهایی یک فرصتِ چهار ماهه وجود دارد. ما امیدواریم که هر دو طرف بتوانند در یک مسیر پیش بروند و با نشان دادن صداقت روند مشاوره هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد».

تعرفه گمرکی اتحادیه اروپا برای واردات خودرو تاکنون ۱۰ درصد بوده است.

کمیسیون اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که از روز جمعه خودروهای برقی محصول شرکت چینی «بی‌وای‌دی» مشمول ۱۷.۴ درصد، خودروهای برقی شرکت «جیلی» مشمول ۱۹.۹ درصد و خودروهای برقی شرکت «سایک موتور» نیز مشمول ۳۷.۶ درصد تعرفه گمرکی خواهند شد.

براساس تصمیم کمیسیون اروپا، در میان خودروسازان غربی که محصولات خود را در چین تولید می‌کنند، شرکت‌هایی مانند تسلا و بی‌ام‌و که با تحقیقات کمیسیون در مورد برخورداری از یارانه‌های دولتی همکاری کرده‌اند مشمول ۲۰.۸ درصد و شرکت‌هایی که با این تحقیقات همکاری نکرده‌اند مشمول ۳۷.۶ درصد تعرفه گمرکی می‌شوند.

تحقیقات کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که سهم خودروسازان چینی در بازار خودرو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ از زیر یک درصد به حدود هشت درصد افزایش یافته است و تا سال ۲۰۲۵ ممکن است به ۱۵ درصد برسد.

براساس این تحقیقات، نرخ خودروهای چینی معمولا ۲۰ درصد از مدل‌های مشابه اروپایی ارزان‌تر است.

سیاستگذاران اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند از تکرار وضعیتی که حدود ۱۰ سال پیش برای صنعت تولید صفحات خورشیدی روی داد، پیشگیری کنند.

به‌دلیل اقدامات محدود کمیسیون اروپا برای ایجاد توازن در واردات از چین با محصولات داخلی، در آن مقطع، بسیاری از تولید کنندگان اروپاییِ صفحات انرژی خورشیدی ورشکسته شدند.

تحقیقات کمیسیون اروپا در مورد یارانه‌های دولت چین به صنایع خودروسازی این کشور که به رقابت ناعادلانه با صنایع مشابه در اروپا منجر می‌شود از اکتبر سال گذشته آغاز شد.

اتحادیه تولیدکنندگان خودروهای شخصی در چین اعلام کرده که افزايش تعرفه گمرکی اتحادیه اروپا روی تولید اکثر شرکت‌های چینی تاثیر اندکی خواهد داشت.

رقم تعرفه‌های جدید کمیسیون اروپا برای خودروهای برقی چینی در مقایسه با تعرفه ۱۰۰ درصدی که دولت آمریکا از ماه اوت برای این خودروها به اجرا می‌گذارد بسیار کم‌تر است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG