لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۸

نخست‌وزیر مجارستان پس از سفر به اوکراین با ولادیمیر پوتین دیدار می‌کند


۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸، دیدار ولادیمیر پوتین و ویکتور اوربان، در کاخ کرملین
۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸، دیدار ولادیمیر پوتین و ویکتور اوربان، در کاخ کرملین

یکی از مقامات مجارستان به رادیو اروپای آزاد گفت که ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان قرار است ۱۵ تیرماه برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به مسکو برود.

آقای اوربان که در میان رهبران اتحادیه اروپا و ناتو به عنوان یکی از سرسخت‌ترین منتقدان کمک اتحادیه اروپا به اوکراین به شمار می‌آید، چند روز پیش نیز در سفری به کی‌یف، با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیدار کرده بود.

این منبع دولتی روز پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه به رادیو اروپای آزاد گفت که در این سفر، پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان نیز آقای اوربان راهمراهی خواهد کرد.

آقای سیجارتو از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، دو سال پیش، بیش از پنج بار به روسیه سفر کرده است.

دفتر مطبوعاتی نخست وزیر مجارستان هنوز به درخواست رادیو اروپای آزاد برای ابراز نظر پاسخی نداده است.

ماه گذشته، ولادیمیر پوتین اعلام کرد در صورتی که کی‌یف چهار منطقه‌ٔ اوکراین را به روسیه واگذار کند و از تصمیم پیوستن به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) بگذرد روسیه نیز به جنگ با اوکراین پایان می‌دهد.

اوکراین اما در واکنش طرح پوتین را «پوچ» و برای «گمراه‌کردن جامعه بین‌المللی، تضعیف تلاش‌های دیپلماتیک با هدف دستیابی به صلح عادلانه و از بین بردن وحدت اکثریت جهان حول اهداف و اصول منشور سازمان ملل» خواند.

اوربان: در دیدار با زلنسکی پیشنهاد آتش‌بس را مطرح کردم

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دارد، ۱۲ تیرماه به کی‌یف رفت و در دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پیشنهاد آتش‌بس را با هدف توقف جنگ با روسیه مطرح کرد.

ویکتور اوربان پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی در گفت‌وگو با خبرنگاران به جزئیاتی در مورد محتوای این پیشنهاد اشاره نکرد، اما گفت که از رئیس جمهوری اوکراین پرسیده « آیا امکان آتش‌بس و ادامه مذاکرات وجود دارد؟ چون آتش‌بس سرعت مذاکرات را تضمین می‌کند».

این گفت‌وگوها که یک روز پس از به دست گرفتن ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا توسط مجارستان انجام شد، قابل توجه بود چرا که ویکتور اوربان از زمان تهاجم روسیه به اوکراین به عنوان یکی از منتقدان صریح و مداوم کمک نظامی غرب به کی‌یف شناخته می‌شد.

ولودیمیر زلنسکی پس از دیدار با نخست وزیر مجارستان و در جریان جلسه توجیهی با خبرنگاران نظر خود را در مورد این پیشنهاد بیان نکرد، اما سخنگوی او بعدا اعلام کرد که زلنسکی در دیدارش با اوربان به او اجازه داد تا دیدگاه‌هایش را بیان کند.

ایهور ژوکوا، معاون دفتر ولودیمیر زلنسکی نیز گفت که مجارستان نخستین کشوری نیست که طرح صلح بالقوه‌ای را ارائه کرده است.

او گفت که آقای زلنسکی به پیشنهاد نخست وزیر مجارستان گوش داد اما در پاسخ گفت که مواضع اوکراین «کاملا واضع، قابل درک و شناخته شده» است.

اوکراین می‌گوید «تمامیت ارضی» این کشور باید پایه و اساس هر توافق صلح باشد؛ مفهومی که ۸۰ کشور حاضر در نشست جهانی صلح اوکراین که ماه گذشته به ابتکار اوکراین در سوئیس برگزار شد بر آن تاکید کردند.

ویکتور اوربان آخرین بار در سپتامبر ۲۰۲۲ به مسکو سفر کرد؛ زمانی که در مراسم تشییع جنازه میخائیل گورباچف، رئیس جمهوری سابق شوروی ادای احترام کرد.

XS
SM
MD
LG