لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۹

اوربان در سفر به پکن؛ چین «قدرتی کلیدی در ایجاد شرایط صلح» بین اوکراین و روسیه است


ویکتور اوربان (چپ) در کنار رئیس جمهور چین
ویکتور اوربان (چپ) در کنار رئیس جمهور چین

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، در ادامه سفرهای تازه خود روز دوشنبه، ۱۸ تیرماه، در پکن با شی جین‌پینگ دیدار کرد و چین را «کلید ایجاد شرایط صلح» میان روسیه و اوکراین نامید.

اوربان که به عنوان رهبری اروپایی رابطه‌ای نزدیک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دارد و تاکنون از کمک نظامی به اوکراین خودداری کرده ساعتی پیشتر سفر اعلام‌نشده خود به پکن را «مأموریت صلح ۳» نامیده بود.

از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین، چین نیز تلاش کرده خود را بی‌طرف نشان دهد و از کمک نظامی به هر دو طرف خودداری کرده، اما با ادامه تعامل اقتصادی به روسیه که هدف تحریم‌های گسترده غرب بوده بسیار به حکومت پوتین کمک کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه به نقل از رسانه‌های داخلی چین نوشت که رئیس جمهور این کشور در دیدار با ویکتور اوربان تأکید کرده که قدرت‌های جهانی باید به آماده کردن روند «مذاکره مستقیم» میان روسیه و اوکراین کمک کنند.

طبق گزارش این رسانه‌ها، شی جین‌پینگ در این دیدار گفته است که «تنها وقتی قدرت‌های بزرگ به جای انرژی منفی،‌ انرژی مثبت در این راه صرف کنند، سپیده‌دم آتش‌بس هر چه زودتر در این جنگ پدیدار خواهد شد».

سفر نخست وزیر مجارستان به چین یک روز پیش از اجلاس ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، اتفاق افتاده که قرار است روز سه‌شنبه مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس خود را برگزار کند، و به احتمال زیاد بخش اعظم این اجلاس به مسئله جنگ در اوکراین اختصاص خواهد داشت.

سفرهای این مقام اروپایی که در آغاز ماه جاری میلادی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفت تا اینجای کار هم انتقاد و مواخذه مقام‌های ارشد اتحادیه و کمیسیون اروپا را به دنبال داشته است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه پس از حضور ویکتور اوربان، نخست‌وزیر ملی‌گرای مجارستان، در نشست «سازمان کشورهای ترک» در جمهوری آذربایجان، از او به‌شدت انتقاد کرد.

بروکسل، متحدان اروپایی، آمریکا و اوکراین پیشتر هم اوربان را به‌دلیل ملاقات هفته گذشته‌اش با پوتین در مسکو محکوم کرده بودند.

اتحادیه اروپا سفر ویکتور اوربان به مسکو را که همزمان با آغاز ریاست دوره‌ای مجارستان بر اتحادیه بود، تهدیدی برای موضع این اتحادیه در قبال جنگ اوکراین دانست.

اوربان مدت‌هاست که از «برج عاج‌نشینان بروکسل» انتقاد می‌کند و اخیراً بروکسل را به «دامن زدن به جنگ در اوکراین» متهم کرده است.

ویکتور اوربان که ۱۴ سال است رهبری مجارستان، یکی از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا و عضو پیمان نظامی ناتو را در دست دارد، روابطی نزدیک با احزاب راست افراطی در سراسر جهان را شکل داده، با روسیه و چین و همین طور دونالد ترامپ در آمریکا مناسبات نزدیک دارد و رهبری اتحادیه اروپا در بروکسل را دشمن خود می‌داند.

XS
SM
MD
LG