لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

کاخ سفید می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران از محورهای نخستین گفت‌وگوی بایدن و استارمر است


کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید
کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه در نخستین دیدار خود با کی‌یر استارمر، نخست وزیر جدید بریتانیا، با او درباره طیفی از مسائل از جمله برنامه هسته‌ای ایران و حملات حوثی‌ها در دریای سرخ گفت‌وگو خواهد کرد.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه ۱۸ تیر گفت که آقای بایدن طی این دیدار که در واشینگتن انجام می‌شود «بر اهمیت ادامه تقویت روابط مابین ایالات متحده و بریتانیا تاکید خواهد کرد».

به گفته او، این دو رهبر فرصتی درباره بحث پیرامون همکاری‌های ایالات متحده و بریتانیا بر سر طیفی از مسائل، از جنگ اوکراین گرفته تا جنگ غزه، خواهند داشت و می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

این اظهارات در حالی است که مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران، در تبلیغات انتخابات اخیر ایران، خود را مدافع برجام معرفی کرد. مشاور اصلی سیاست خارجی او نیز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق ایران، است که در دولت نخست حسن روحانی مذاکرات دامنه‌داری را با همتایان آمریکایی و اروپایی خود انجام داد که به توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، انجامید.

با این حال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه بحث از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران پس از روی کار آمدن دولت پزشکیان را رد کرد و گفت که واشینگتن انتظار تغییر رفتار جمهوری اسلامی را ندارد.

آقای کربی تصریح کرد که که حکومت ایران هنوز از «گروه‌های تروریستی» مانند حزب‌الله، حماس و شبه‌نظامیان حوثی حمایت می‌کند.

کارین ژان پی‌یر نیز در سخنان روز دوشنبه خود گفت، یکی از موضوعاتی که جو بایدن و کی‌یر استارمر درباره آن گفت‌وگو خواهند کرد مقابله با تهدیدات حوثی‌های مورد حمایت ایران علیه کشتی‌رانی تجاری بین‌المللی خواهد بود.

حوثی‌های یمن از مواه نوامبر گذشته با ادعای همبستگی با فلسطینی‌ها در غزه حملات متعددی به کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند، امری که ایالات متحده را واداشته با تشکیل ائتلاف نظامی بین‌المللی در منطقه به مقابله با آنها اقدام کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG