لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

ناتو: روسیه فاقد تسلیحات و سرباز کافی برای حمله بزرگ به اوکراین است


تصویری آرشیوی از مانور مشترک روسیه و بلاروس
تصویری آرشیوی از مانور مشترک روسیه و بلاروس

یکی از مقامات ارشد ناتو روز سه‌شنبه گفت که مهمات و نیروهای روسیه برای از سرگیری یک عملیات تهاجمی بزرگ به اوکراین کافی نیست و نیاز دارد که تسلیحات انبوهی را از کشورهای دیگر نظیر ایران تامین کند.

این مقام ناتو در آستانه اجلاس سالانه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به خبرنگاران گفت که روسیه در میدان تلفات «بسیار سنگینی» داده و چون فاقد نیرو و مهمات کافی برای یک حمله در ابعاد بزرگ است، تلاش می‌کند ناحیه‌های کوچکی را که تصرف می‌کند، برجسته سازد.

وی به شرط عدم انتشار نام خود گفت: «کاری که آنها در این شرایط می‌کنند این است که یگان‌های کم‌تجربه و کم‌تعداد را برای دستیابی به اهداف غیرواقعی در مناطق مختلف جابه‌جا کنند.»

این مقام ارشد ناتو افزود: «تصور می‌کنیم که روسیه برای انجام عملیات‌های تهاجمی واقعی باید تسلیحات انبوهی را از کشورهای دیگر تامین کند کمااین‌که از ایران و کره شمالی می‌گیرد.» و ولادیمیر پوتین ناگزیر است که بار دیگر دستور بسیج عمومی صادر کند.

مقامات کشورهای غربی و اوکراین می‌گویند ایران پهپادهای انتحاری در اختیار روسیه می‌گذارد، اتهامی که تهران آن را رد می‌کند. به گفته آنها، کره شمالی نیز موشک و گلوله‌های توپخانه برای روسیه فراهم کرده است، اگرچه مسکو و پیونگ‌یانگ، هر دو چنین اتهامی را رد کرده‌اند.

این مقام ناتو در ادامه گفت: «شاهد بوده‌ایم که پدافند اوکراین بهبود چشم‌گیری یافته است» و البته کی‌یف نیز تلفات سنگینی داده است.

وی برآورد کرد که روسیه برای سه تا چهار سال دیگر بتواند اقتصاد جنگی خود را حفظ کند.

نیروهای اوکراین طی ماه‌های اخیر در میدان جنگ نتوانسته‌اند که دست بالا را داشته باشند و نیروهای روسیه با حفظ فشار سنگین خود به آرامی در شرق اوکراین پیشروی می‌کنند.

اجلاس سه روزه ناتو از روز سه‌شنبه در واشینگتن آغاز شده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز در آن حضور یافته است.

این مقام ناتو گفت که کمی طول می‌کشد تا اوکراین بتواند با دریافت مهمات مورد نیاز خود دست به عملیات‌های تهاجمی بزرگ بزند. وی افزود که در حال شاهد پیشرفت اوکراین هستیم.

با استفاده از خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG