لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

گرمای شدید در ایران ادارات چند استان را تعطیل کرد


سازمان هواشناسی نسبت به ورود موج گرمای شدید به ایران از روز پنج‌شنبه هشدار داده است
سازمان هواشناسی نسبت به ورود موج گرمای شدید به ایران از روز پنج‌شنبه هشدار داده است

ستادهای مدیریت بحران چند استان ایران، همزمان با هشدار درباره ورود یک موج گرمای بسیار شدید به کشور، از تعطیلی ادارات چندین شهر به‌دلیل افزایش دمای هوا، مدیریت مصرف انرژی و آلودگی هوا خبر دادند.

مقام‌های محلی در استان‌های کرمانشاه، سمنان، یزد، اصفهان، لرستان، قم، همدان، سیستان‌و‌بلوچستان و مرکزی روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه اعلام کردند که مراکز اداری این مناطق در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه تعطیل شده یا ساعت کار آن‌ها کاهش یافته است.

مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان، گفته که دستگاه‌های اجرایی استان به‌دلیل مدیریت مصرف انرژی روز چهارشنبه ساعت شش آغاز به کار کرده و ساعت ۱۱ تعطیل می‌شوند. روز پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه نیز ادارات این استان تعطیل اعلام شده است.

در استان‌های اصفهان، قم و مرکزی نیز روال مشابهی اعلام شده است.

در استان‌های همدان و سیستان‌و‌بلوچستان نیز دستگاه‌های اجرایی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه دو ساعت زودتر تعطیل می‌شوند. در استان کرمانشاه هم ادرات استان تعطیل شدند و روزهای شنبه، یکشنبه و چهارشنبه هفته آینده هم دو ساعت زودتر تعطیل می‌شوند.

این تعطیلی‌ها همزمان با هشدار سازمان هواشناسی درباره ورود یک موج گرمای بسیار قدرتمند به ایران از روز پنج‌شنبه صورت گرفته است.

سازمان هواشناسی هشدار داده که حوزه استقرار این موج گرمای «جهنمی» که عمر آن سه روز است، غرب و جنوب غرب کشور به‌ویژه استان‌های استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، بوشهر است.

آن‌طور که این سازمان اعلام کرده، دمای هوای استان‌های مختلف از جمله تهران و ورامین، در روزهای اخیر از ۴۰ درجه عبور کرده است.

خبرگزاری ایسنا نیز نوشته با آن‌که هشدار قرمز بالاترین سطح هشدار هواشناسی در خصوص وقوع دماهای ۵۰ درجه و بالاتر برای استان خوزستان در دو روز متوالی صادر شده، اما زمان فعالیت ادارات خوزستان تنها یک ساعت کاهش یافته است.

اداره‌کل هواشناسی خوزستان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با پیش‌بینی استقرار توده هوای گرم و افزایش دما و وقوع دماهای ۴۹ و ۵۰ درجه و بالاتر، دو هشدار متوالی سطح قرمز صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، تاکنون چندین بار به صورت متوالی دماهای بالای ۴۹ و ۵۰ درجه در شهرهای خوزستان رخ داد اما در این مدت استانداری خوزستان تنها برای روز چهارشنبه ۳۰ خردادماه، ادارات را دورکار اعلام کرد.

براساس اعلام استانداری خوزستان، ادارات و دستگاه‌های خوزستان روز شنبه هفته آینده به‌دلیل عبور دمای هوای از مرز ۵۰ درجه تعطیل و به صورت دورکاری فعالیت خواهند داشت.

با فرارسیدن تابستان، امواج خطرناک هوای گرم در نیم‌کره شمالی، بیشتر نقاط جهان را در برگرفته است که می‌تواند نشانه‌ای از شکستن رکورد گرمای سال ۲۰۲۳ باشد که به عنوان گرم‌ترین تابستان در دو هزار سال گذشته شناخته شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG