لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

سوء‌قصد نافرجام به دونالد ترامپ؛ بایدن خواستار آرام‌تر کردن فضای سیاسی آمریکا شد


دونالد ترامپ با هواپیمای شخصی خود برای شرکت در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان راهی شهر میلواکی در ایالت ویسکانسین شد
دونالد ترامپ با هواپیمای شخصی خود برای شرکت در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان راهی شهر میلواکی در ایالت ویسکانسین شد

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، با محکوم کردن سوءقصد به جان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین این کشور، خواستار اتحاد ملی شد.

آقای ترامپ نیز گفت که در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان خواستار «اتحاد» خواهد شد.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا روز شنبه ۲۳ تیرماه در یک تجمع انتخاباتی در پنسیلوانیا هدف سوءقصد یک فرد مسلح قرار گرفت و از ناحیه گوش زخمی شد.

گزارش‌ها حاکی است که فرد مهاجم و یک نفر دیگر در جریان این سوءقصد کشته‌اند. حال آقای ترامپ خوب گزارش شده و او تحت مراقبت پزشکی است.

پلیس فدرال آمریکا، توماس متیو کروکس ۲۰ ساله از بِثِل پارک پنسیلوانیا را به عنوان فرد مهاجم معرفی کرده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، شامگاه یک‌شنبه در یک سخنرانی زنده تلویزیونی این حمله را محکوم کرد و خواستار اتحاد ملی شد. او دستور بررسی امنیتی این واقعه را داده و از مردم ایالات متحده خواست که از حدس و گمان دربارهٔ انگیزه و همدستان احتمالی مهاجم خودداری کنند.

آقای بایدن همچنین سفر برنامه‌ریزی‌شده خود به تگزاس را به تعویق انداخته و کارزار انتخاباتی او پخش ویدئوهای تبلیغاتی علیه ترامپ را متوقف کرده است.

بسیاری از شخصیت‌های سیاسی ایالات متحده و چهره‌های جهانی این حمله را محکوم کرده‌اند. بایدن تأکید کرد که همه رؤسای‌جمهور آمریکا تحت حفاظت مادام‌العمر سرویس مخفی هستند.

ترامپ پس از سوءقصد به جانش، خواستار «اتحاد» شد

دونالد ترامپ در اولین اظهار نظر پس از سوءقصد به جانش گفت اکنون «مهم‌تر از همیشه باید متحد باقی بمانیم».

او روز یک‌شنبه با بیان این‌که «تنها خدا مانع از وقوع چیزهای غیرقابل تصور» در جریان این حادثه شد، در پستی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «نباید اجازه دهیم شیطان پیروز شود».

رئیس‌جمهور سابق افزود: «ما نخواهیم ترسید و در عوض در ایمان خود مقاوم، و در برابر شرارت سرکش باقی می‌مانیم».

آقای ترامپ همچنین با اشاره به مجروحان دیگر این حادثه گفت که برای بهبودی مجروحان دعا می‌کند و به یاد شهروندی است که «به‌طرز وحشتناکی کشته شد».

او پس از این اظهارات با هواپیمای شخصی خود برای شرکت در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان راهی شهر میلواکی در ایالت ویسکانسین شد و در مسیر، در حالی که با بانداژ سفیدی گوش راستش را پوشانده بود، به خبرنگاران گفت که این «تجربه بسیار سورئال» بود و «من قرار نیست این‌جا باشم، الان باید مرده بودم».

مظنون تیراندازی «بخشی از یک گروه بزرگتر نبوده»

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که در خودرو و خانه توماس متیو کروکس، مرد ۲۰ ساله‌ای که عامل تیراندازی به دونالد ترامپ معرفی شده، مواد منفجره کشف شده است.

اف‌بی‌آی کروکس را عامل حمله معرفی کرده و وال‌استریت جورنال و سی‌ان‌ان گزارش دادند که مواد منفجره در خودروی او در نزدیکی محل سخنرانی ترامپ پیدا شده است.

همچنین، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات پلیس اعلام کرد که مواد لازم برای ساخت بمب در خانه و خودروی کروکس کشف شده است. اسلحه‌ای که مهاجم استفاده کرد، شش ماه پیش توسط پدر او خریداری شده بود.

اف‌بی‌آی می‌گوید هیچ مدرکی مبنی بر این‌که توماس متیو کروکس، مظنون تیراندازی به دونالد ترامپ، به عنوان بخشی از یک گروه بزرگتر فعالیت می‌کرده، وجود ندارد اما انگیزه او از این اقدام همچنان نامشخص است.

مقامات اف‌بی‌آی روز یکشنبه گفتند که آن‌ها تیراندازی به دونالد ترامپ را به عنوان یک «حمله احتمالی تروریسم داخلی» و «تلاش برای سوء قصد» ارزیابی می‌کنند، اما کارشناسان فدرال همچنان در تلاش برای تعیین انگیزه فرد تیرانداز هستند و در این ارتباط تاکنون چندین حکم بازرسی را به اجرا درآورده‌اند.

تا عصر یکشنبه، ده‌ها کارشناس فدرال از اف‌بی‌آی، «اداره مشروبات الکلی، دخانیات، سلاح‌های گرم و مواد منفجره» (اِی‌تی‌اف) و هر سه دفتر دادستانی ایالات متحده در پنسیلوانیا در یک تحقیقات گسترده مشارکت داشتند و چندین دستگاه متعلق به کروکس را توقیف کرده و برخی از ارتباطات او قبل از تجمع انتخاباتی ترامپ را بررسی کرده‌اند.

به نوشته روزنامه گاردین، مأموران در خودروی کروکس دستگاه‌های انفجاری بالقوه کشف کرده‌اند و دادستان‌های سابق گفته‌اند که وجود این دستگاه‌ها می‌تواند نشان دهد که کروکس انتظار داشته پس از تیراندازی زنده بماند.

این دستگاه‌ها و تفنگی از نوع «اِی‌آر-۱۵» که مقامات گفتند به‌طور قانونی خریداری شده بود، به آزمایشگاه دفتر اف‌بی‌آی در کوانتیکوی ویرجینیا فرستاده شده است.

در واشینگتن، جو بایدن با ترامپ تماس تلفنی داشت که گاردین از قول یک منبع آگاه، آن را «کوتاه و بسیار محترمانه» خوانده است.

آقای بایدن سپس گزارشی از مقامات بلندپایه آمریکا از جمله دادستان کل، مدیر اف‌بی‌آی و وزیر امنیت داخلی در مورد پیشرفت تحقیقات این سوء قصد دریافت کرد.

جزئیاتی از هنگام تیراندازی

وقتی ساعت شش‌وهشت دقیقه بعدازظهر شنبه به وقت محلی صدای شلیک پیاپی گلوله شنیده شد، دونالد ترامپ با پیراهنی سفید، کت بلیزر تیره و کلاه قرمز روشن که روی آن به اختصار شعار انتخاباتی او نوشته شده بود، از مهاجرت‌های غیرقانونی انتقاد می‌کرد.

او می‌گفت: «به اتفاقی که افتاده نگاه کنید…» که ناگهان صحبت‌هایش با شلیک مکرر چهار گلوله قطع شد.

دونالد ترامپ گوش راست خود را گرفت و پیاپی تکرار کرد: «برو پایین»! و سپس صدای شلیک پنجم و ششم شنیده شد.

بلافاصله مأموران سرویس مخفی، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده را احاطه کردند و او پشت تریبون خم شد، صدای فریاد و جیغ‌های ممتد نیز از میان جمعیت به گوش می‌رسید.

شمار تیم حفاظت از دونالد ترامپ بیشتر شد و هفده ثانیه بعد از شلیک‌های اولیه، صدای یک تیر دیگر شنیده شد و زنی جیغ کشید.

آقای ترامپ تا حدود یک دقیقه پس از شروع تیراندازی همچنان پشت تریبون حضور داشت و در حالی که مأموران حلقه‌ای دور او تشکیل داده بودند، می‌گفت «بگذار کفش‌هایم را بردارم».

او پیش از این‌که از صحنه خارج شود مشت خود را بالا برد و جمعیت هم با هلهله پاسخ دادند: «یواس‌ای».

دونالد ترامپ پیش از سوار شدن به یک خودروی شاسی بلند یک بار دیگر مشت خود را بالا برد و به جمعیت نگاه کرد.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا ساعت ۸.۴۲ دقیقه شب به وقت محلی در نخستین واکنش به حادثه تیراندازی، پستی در سایت «تروث سوشال» منتشر کرد.

او نوشت: گلوله‌ای به من اصابت کرد که موجب شد قسمت بالای گوش راستم سوراخ شود.

آقای ترامپ افزود: «وقتی صدای وزوز شنیدم بلافاصله متوجه شدم یک جای کار ایراد دارد سپس صدای شلیک شنیدم و در یک آن، حسن کردم گلوله‌ای با عبور از پوستم، تنم را پاره کرد».

یکی از شاهدان عینی ادعا کرده که تیرانداز در حالی‌که به روی یک پشت بام نزدیک می‌خزید به راحتی دیده می‌شد. گرگ اسمیت به گری اودونوهو، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی در آمریکای شمالی گفت: «ما متوجه شدیم که مردی درحال خزیدن از پشت بام ساختمان کناری ما بالا می‌رود. حدود ۱۵ متر از ما فاصله داشت».

او افزود: «ما به پلیس او را نشان دادیم. ما به سرویس مخفی که از بالای انبار به ما نگاه می‌کرد، [ضارب را] نشان دادیم».

جزئیاتی از محل سوء قصد به ترامپ:

قربانی سوءقصد به ترامپ یک مرد ۵۰ ساله بود

خانواده قربانی سوءقصد به جان دونالد ترامپ در سخنرانی انتخاباتی ایالت پنسیلوانیا که یکی از حاضران در مراسم بود، او را کوری کامپریتور، ۵۰ ساله، معرفی کرده‌اند.

خواهر آقای کامپریتور در پستی در فیس‌بوک این خبر را اعلام کرد و گفت نفرت یک نفر، جان برادرش را گرفته است.

از سوی دیگر، جاش شاپیرو، فرماندار پنسیلوانیا اعلام کرد قربانی این سوءقصد برای حفاظت از اعضای خانواده‌اش بعد از شنیدن صدای گلوله به سمت آن‌ها «شیرجه» زد و مورد اصابت قرار گرفت.

او کوری کامپریتور را «قهرمان» خواند و همچنین خبر داد که او رئیس پیشین اداره آتش‌نشانی ناحیه بود.

واکنش‌های داخلی اولیه در آمریکا

واکنش‌ها اما به این رخداد از همان ابتدا گسترده بود و شخصیت‌های برجسته‌ای از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به همراه برخی از رهبران جهان آن را محکوم کردند.

نیکی هیلی، رقیب پیشین ترامپ، برنی سندرز، سناتور ورمانت، و ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس، همگی حمله به ترامپ را محکوم کردند و خواستار عدم عادی‌سازی خشونت علیه نامزدهای ریاست‌جمهوری شدند.

ترامپ جونیور نیز تأکید کرد که پدرش از تلاش برای نجات آمریکا دست نمی‌کشد.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، و میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا، نیز خشونت سیاسی را غیرقابل قبول دانستند و از حال خوب ترامپ ابراز خوشحالی کردند.

باراک اوباما نیز تأکید کرد که دموکراسی آمریکا جایی برای خشونت ندارد و برای ترامپ آرزوی بهبودی کرد.

ایلان ماسک، مالک شبکه ایکس، با انتشار ویدئویی از لحظات بعد از تیراندازی به آقای ترامپ در این پلتفرم نوشت: «من کاملاً از رئیس‌جمهور ترامپ حمایت می‌کنم و امیدوارم هرچه سریع‌تر بهبود یابد».

واکنش‌های جهانی

تیراندازی به دونالد ترامپ با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی رهبران جهان مواجه شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، این حمله را محکوم کرده و برای سلامتی ترامپ دعا کردند.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز از این رخداد ابراز وحشت کرده و خشونت سیاسی را محکوم کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، این سوء‌قصد را به صراحت محکوم کرد و برای ترامپ آرزوی بهبودی سریع کرد.

پکن، ناتو و بسیاری از رهبران جهان به تیراندازی به دونالد ترامپ واکنش نشان دادند.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، با ترامپ ابراز همدردی کرد و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو خشونت سیاسی را محکوم کرد. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان این حمله را «نفرت‌انگیز» خواند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت که از این خبر «متحیر» است و دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان خشونت را راه‌حل اختلافات سیاسی ندانست. نخست‌وزیران استرالیا، اتریش، برزیل، مصر و ژاپن و رهبران سایر کشورها نیز این حمله را محکوم کردند و برای ترامپ و قربانیان آرزوی بهبودی کردند.

روز یک‌شنبه نیز شاهزاده رضا پهلوی،‌ ولیعهد سابق ایران در واکنش به این رخداد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از سوءقصد به جان رئیس جمهور ترامپ شوکه و متأثر شدم. برای آقای ترامپ و خانواده‌اش بهترین آرزوها را دارم و برای بهبودی سریع او دعا می‌کنم. همچنین به قربانیان این حادثه و مردم آمریکا تسلیت می‌گویم. خشونت سیاسی در دموکراسی‌ها جایی ندارد».

اما روسیه در واکنشی متفاوت آمریکا را به «نفرت‌پراکنی» نسبت به مخالفان سیاسی خود متهم کرد.

کرملین روز یکشنبه پس از تیراندازی به دونالد ترامپ گفت که به‌شدت خشونت در مبارزات سیاسی را محکوم می‌کند.

کرملین تأکید کرده که باور ندارد سوءقصد به دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، توسط دولت کنونی ایالات متحده سازماندهی شده باشد، اما بدون ارائه شواهدی مدعی شد که «دولت جو بایدن جوی را ایجاد کرده که باعث تحریک این حمله شده است».

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، پس از سوءقصد به جان دونالد ترامپ در کانال تلگرامی خود خواستار «اختصاص بودجه تسلیحاتی به پلیس آمریکا برای تأمین نظم و امنیت شد».

دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی ریاست‌جمهوری روسیه، روز یک‌شنبه گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، قصد ندارد با دونالد ترامپ تماس بگیرد.

آقای پسکوف در پاسخ به این سؤال که آیا چنین قصدی وجود دارد، به خبرنگاران گفت: «تا آنجا که من می‌دانم، خیر؛ بنابراین، چنین برنامه‌ای وجود ندارد».

احضار رئیس سرویس مخفی ایالات متحده

کمیته نظارت مجلس نمایندگان ایالات متحده که رهبری آن در دست جمهوری‌خواهان است، رئیس سرویس مخفی این کشور را برای ادای شهادت در جلسه‌ای در ۲۲ ژوئیه (یکم مرداد) احضار کرد.

این کمیته در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که «آمریکایی‌ها خواستار پاسخگویی دربارهٔ تلاش برای ترور» دونالد ترامپ هستند، و یادآور شد که حضور کیمبرلی چیتل، برای پاسخگویی، داوطلبانه است.

سخنگوی سازمان اطلاعات آمریکا به روزنامه دِهیل گفت که این سازمان موافقت کرده است دربارهٔ این حمله به کمیته نظارتی مجلس توضیحاتی ارائه دهد.

سوء قصد به ترامپ پرسش‌هایی را دربارهٔ توانایی سرویس مخفی این کشور در امن نگاه داشتن روسای جمهور سابق مطرح کرده است. این سازمان به رؤسای‌جمهور سابق آمریکا محافظت مادام‌العمر ارائه می‌دهد.

با استفاده از خبرگزاری‌ها و گزارش‌های رادیو فردا/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG