لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

سپاه پاسداران می‌گوید هنیه با «شلیک پرتابهٔ کوتاه‌برد» ترور شد


تشییع جنازه اسماعیل هنیه در تهران
تشییع جنازه اسماعیل هنیه در تهران

روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، از طریق «شلیک پرتابهٔ کوتاه‌برد... همراه با انفجار شدید» ترور شده است.

این اطلاعیه رسمی پس از آن منتشر می‌شود که با گذشت چند روز از کشته شدن اسماعیل هنیه، انتشار گزارش‌ها و گمانه‌های مختلف درباره چگونگی کشته شدن او ادامه یافته و یک روزنامه آمریکایی نیز از بازداشت‌ چندین نفر در تهران خبر داده است.

در اطلاعیه سپاه که روز شنبه، ۱۳ مردادماه، منتشر شد آمده است: «با توجه به تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده، این عملیات تروریستی با شلیک پرتابهٔ کوتاه‌برد با سر جنگی حدود ۷ کیلوگرمی، همراه با انفجار شدید، از خارج محدوده استقراری اقامت میهمانان صورت گرفته است.»

این اطلاعیه فاقد هر گونه اطلاعات دیگری درباره نوع این پرتابه، محل شلیک آن و هویت فرد یا افرادی است که آن را شلیک کرده‌اند.

سپاه پاسداران در اطلاعیه خود همچنین اسرائیل را طراح و مجری ترور اسماعیل هنیه معرفی کرده و ادعا کرده است که اسرائیل این اقدام را با «حمایت» دولت ایالات متحده به انجام رسانده است.

این در حالی است که دولت اسرائیل هنوز مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفته و حتی سخنگوی ارتش این کشور هفته گذشته تأکید کرده بود که اسرائیل جز عملیات کشتن فواد شکر، فرمانده حزب‌الله، عملیات دیگری انجام نداده است.

دولت جو بایدن نیز تأکید کرده است که از انجام عملیات به دست اسرائیل یا هر گونه عملیاتی با هدف کشتن اسماعیل هنیه بی‌خبر بوده است.

اسماعیل هنیه، از رهبران حماس، گروهی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود، هفته گذشته برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید ایران به تهران سفر کرده بود.

سپاه پاسداران پیشتر هم اعلام کرده بود که «اصابت پرتابه‌ای از هوا» به محل اقامت اسماعیل هنیه، منجر به کشته شدن او و یکی از محافظانش شده است. این روایتی است که برخی منابع در گفت‌وگو با رسانه‌های بین‌المللی آن را رد کرده‌اند.

برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله نیویورک‌تایمز، اکسیوس، بلومبرگ و سی‌ان‌ان در گزارش‌های جداگانه و به نقل از منابع مختلف کشته شدن هنیه را از راه انفجار بمب در محل اقامتش گزارش کرده بودند.

با این حال رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، از جمله خبرگزاری فارس، بلافاصله این موضوع را رد کردند و مدعی شدند که انگیزه طرح بمب‌گذاری در رسانه‌ها کمک به اسرائیل و «پیشگیری از تبعات» بعدی بوده است.

از سوی دیگر، روزنامه نیویورک‌تایمز روز شنبه در گزارشی به نقل از دو منبع ایرانی خبر داد که در مهمانخانه نظامی در تهران که اسماعیل هنیه در آن کشته شد بیش از ۲۰ نفر که برخی از آنها افراد سطح بالا هستند بازداشت شده‌اند.

به نوشته این روزنامه، بیش از ۲۰ فرد بازداشت‌شده از جمله شامل افسران ارشد اطلاعاتی، مقام‌های نظامی، و کارکنان شاغل در این مهمانخانه بوده‌اند.

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران و یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در جنوب بیروت، مقام‌های جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان گفته‌اند از اسرائیل انتقام خواهند گرفت.

این نکته‌ای است که در پایان اطلاعیه تازه سپاه هم آمده است: «خونخواهی "شهید اسماعیل هنیه" قطعی و... [اسرائیل] پاسخ این جنایت را که "مجازات سخت " است را در زمان، مکان و کیفیت مقتضی، قاطعانه دریافت خواهد کرد.»

XS
SM
MD
LG