لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

نتانیاهو: اسرائیل در یک «جنگ چندجانبه» با ایران است


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در جلسه کابینهٔ خود گفته است که اسرائیل در حال حاضر در یک «جنگ چندجانبه» با ایران و نیروهای نیابتی آن است.

این در حالی است که ایالات متحده و متحدانش برای دفاع از اسرائیل در برابر یک حمله تلافی‌جویانه احتمالی و جلوگیری از یک درگیری منطقه‌ای مخرب‌تر آماده می‌شوند.

آقای نتانیاهو، روز یکشنبه ۱۴ مرداد ماه در جلسه کابینه بار دیگر تأکید کرد که اسرائیل برای هر سناریویی آماده است.

او همچنین در یک سخنرانی جداگانه در روز یکشنبه گفت که ایران و زیردستانش قصد دارند اسرائیل را در «محاصره خفقان‌آور تروریسم» قرار دهند.

آقای نتانیاهو افزود: «ما مصمم هستیم مقابل آنها در همه جبهه‌ها و میدان‌ها، در دور یا نزدیک، بایستیم.»

او هشدار داد هرکس بخواهد به اسرائیل ضربه بزند، «بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت.»

از سوی دیگر، وزیر خارجه اردن به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک این کشور، سفری کم سابقه به ایران داشت، در حالی که پنتاگون تجهیزات قابل توجهی را به منطقه منتقل کرده است.

با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از آغاز جنگ غزه، تنش‌ها در منطقه با کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در بیرون و ترور رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس در ایران افزایش یافته است.

حماس از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

سپاه پاسداران اعلام کرده است که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس بامداد ۱۰ مرداد در اقامتگاهی در شمال تهران بر اثر «شلیک پرتابهٔ کوتاه‌برد» کشته شد.

او برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پرشکیان به تهران سفر کرده بود و ساعاتی بعد ترور شد.

روز یکشنبه معاون اطلاعات نیروی قدس سپاه پاسداران گفت که در جریان ترور اسماعیل هنیه «نفوذ» در نهادهای امنیتی ایران رخ نداده است.

ایران و متحدانش اسرائیل را مقصر این ترور می‌دانند و تهدید به تلافی کرده‌اند. از سوی دیگر حماس می‌گوید که بررسی‌ها را برای انتخاب رهبر جدید آغاز کرده است.

جان فاینر معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز به شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» گفته است که ایالات متحده تمام تلاش خود را می‌کند تا از وخیم‌تر شدن وضعیت در خاورمیانه جلوگیری کند

همزمان به گفته سخنگوی وزات خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، روز یکشنبه با وزیران خارجه گروه هفت گفت‌وگو و بر اهمیت کاهش تنش‌های جاری در خاورمیانه تاکید شد.

وزیر خارجه ایالات متحده و وزرای امور خارجه همچنین درباره تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش‌بسی که آزادی گروگان‌های اسرائیلی را تضمین کند و نیز امکان افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه را افزایش دهد، گفت‌وگو کردند.

وضعیت در اسرائیل و غزه پس از کشته شدن هنیه

در اسرائیل، مردم برای مقابله با تهدیدات احتمالی، پناهگاه‌های زیرزمینی ساخته‌اند. این اقدام پس از حمله بی‌سابقه نظامی ایران در فروردین، در واکنش به حمله‌ای که به اسرائیل نسبت داده شد و منجر به کشته شدن دو فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در دمشق شد، صورت گرفت.

اسرائیل اعلام کرد که تقریباً تمام پهپادها و موشک‌های بالستیک و کروز ایران را که اواخر فروردین به سمت اسرائیل شلیک شد، رهگیری کرده است.

از سوی دیگر سرویس فوریت‌های پزشکی اسرائيل موسوم به «ماگن دیوید ادوم» و یک بیمارستانی که در نزدیکی حادثه است، اعلام کرده‌اند که در یک حمله با چاقو که در روز یکشنبه ۱۴ مرداد ماه در نزدیکی تل آویو روی داد، یک زن ۷۰ ساله و یک مرد ۸۰ ساله کشته شدند؛ دو مرد دیگر نیز زخمی شدند.

پلیس می‌گوید عامل این حمله که یک ستیزه‌جوی فلسطینی بود، از پا درآمد.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که در داخل غزه، مراکز فرماندهی حماس در دو مدرسه در غزه، به نام‌های «النصر» و «حسن سلامه» را هدف قرار داده است.

یکی از پزشکان بیمارستان الاهلی به نام فاضل نعیم، به آسوشیتدپرس گفته است که آنها هشت جسد را تحویل گرفته‌اند و مابقی به درمانگاه شیخ رضوان منتقل شده‌اند.

در حملات دیگر اسرائیل، دست‌کم ۱۸ نفر در غزه کشته شدند.

به گفته وزارت بهداشت غزه، زیر نظر حماس، یکی از این حملات به اردوگاه چادری هزاران فلسطینی آواره در حیاط بیمارستان «شهدای الاقصی» اصابت کرد و چهار نفر، از جمله یک زن، را کشت و شماری دیگر را زخمی کرد.

خبرنگار آسوشیتدپرس فیلمی ویدیویی تهیه کرده که در آن مردان برای پیدا کردن جسدها و تلاش برای خاموش کردن آتش به محل حادثه در رفت و آمد بودند.

ارتش اسرائیل می‌گوید در این حمله یک شبه‌نظامی فلسطینی را هدف قرار داده است اما انفجارهای ثانویه‌ای رخ داد که از وجود تسلیحات در این منطقه حکایت داشت.

بیمارستان شهر دیرالبلح که اصلی‌ترین مرکز درمانی فعال در مرکز غزه است، اعلام کرده که در یک حمله جداگانه به خانه‌ای در نزدیکی این بیمارستان یک دختر و والدین او کشته شده‌اند.

همزمان وزارت بهداشت غزه اعلام کرده که حمله دیگری در شمال غزه یک خانه را با خاک یکسان کرده که در جریان آن دست کم هشت نفر از جمله سه کودک، والدین و مادربزرگشان کشته شده‌اند.

به گفته نیروهای دفاع مدنی که تحت نظر حماس فعالیت می‌کنند، سه نفر دیگر نیز در حمله به یک خودرو در غزه کشته شدند.

به گفته ارتش اسرائیل، اعضای حماس در غزه دست کم پنج پرتابه به سوی نیروهای اسرائیلی در نزدیکی مرز شلیک کردند بدون اینکه تلفات یا خسارتی در بر داشته باشند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG