لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

وال‌استریت جورنال: ایران درخواست خویشتن‌داری در قبال ترور اسماعیل هنیه را رد کرده است


تصویر بزرگ اسماعیل هنیه بر دیواری در تهران
تصویر بزرگ اسماعیل هنیه بر دیواری در تهران

نشریه وال‌استریت جورنال در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشته است که ایران تلاش‌های ایالات متحده و کشورهای عربی را برای تعدیل واکنش به ترور اسماعیل هنیه رد کرده است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به سفر ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، به تهران می‌گوید مقام‌های ایرانی در این ملاقات به دیپلمات‌های عرب گفته‌اند «برایشان مهم نیست که جنگ بشود.»

این تأکید مقام‌های جمهوری اسلامی در پاسخ به درخواست‌های منطقه‌ای و جهانی برای تعدیل واکنش ایران به کشته شدن اسماعیل هنیه مطرح شده است. مقام‌های ایرانی وعده داده‌اند که این حمله را تلافی کنند و در چارچوب آنچه «خونخواهی هنیه» می‌نامند، از قطعی بودن پاسخ به اسرائيل سخن می‌گویند.

پاسخ رد ایران به پیام‌ها

وال‌استریت جورنال به نقل از منابع آگاه در این ماجرا نوشته است که ایالات متحده از کشورهای اروپایی و متحدان خود خواسته تا از تهران بخواهند تنش‌ها را تشدید نکند. در این پیام، واشینگتن به تهران هشدار داده که هر حمله‌ای از سوی ایران، با پاسخ متقابلی روبه‌رو خواهد شد. همچنین آمریکا تأکید کرده خویشتنداری تهران می‌تواند بخت برای بهبود مناسبات با غرب را که از شعارهای انتخاباتی مسعود پزشکیان بوده، افزایش دهد.

ایالات متحده به عنوان بخشی از پیام خود همچنین به تهران گفته است که اسرائيل را نیز برای کاهش تنش تحت فشار قرار داده است.

بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد، اسماعیل هنیه، رئيس دفتر سیاسی حماس که برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به تهران سفر کرده بود در محل اقامت خود کشته شد. در حالی‌که رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع خود از کار گذاشتن بمب در محل اقامت هنیه خبر می‌دهند، مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند اصابت یک پرتابه به ساختمان باعث کشته شدن این مقام ارشد گروه افراطی حماس شده است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده‌اند.

هرچند مقام‌های ایرانی از قطعی بودن پاسخ به کشته شدن هنیه گفته‌اند اما هنوز مشخص نیست زمان، سطح و ابعاد آن چگونه خواهد بود. پیشتر و در فروردین سال جاری، جمهوری اسلامی در پاسخ به حمله موشکی به کنسولگری خود در دمشق که به کشته شدن چندین فرمانده ارشد سپاه پاسداران انجامید، نزدیک ۳۰۰ پهپاد و موشک را روانه اسرائيل کرد. اما اسرائيل به کمک متحدین خود از جمله ایالات متحده و بریتانیا تقریباً تمام آن موشک‌ها و پهپادها را رهگیری و سرنگون کرد.

در آن زمان اردن هم به اسرائيل برای خنثی‌سازی آن حملات کمک کرده بود. الصفدی هفته گذشته در خصوص احتمال گسترش جنگ منطقه‌ای گفته بود که اردن اجازه نخواهد داد که این کشور به میدان جنگ تبدیل شود.

اسرائيل آماده پاسخگویی

در مقابل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل روز یکشنبه گفته بود که این کشور آمادگی دارد «به هر تجاوزی» پاسخ دهد. آقای نتانیاهو همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در کابینه دولت اسرائيل گفت: «ما در حال حاضر در یک جنگ چندجانبه با ایران و نیروهای نیابتی آن هستیم و برای هر سناریویی چه دفاعی و چه تهاجمی آمادگی داریم. من خطاب به دشمنانمان تکرار می‌کنم: به هر تجاوزی از هر عرصه‌ای پاسخی می‌دهیم و هرکس بخواهد به اسرائيل ضربه بزند، بهای بسیار سنگینی پرداخت خواهد کرد.»

ایران و حماس، اسرائيل را مسئول کشته شدن هنیه دانسته‌اند اما این کشور مطابق سیاست معمول خود در این رابطه اظهار نظر نکرده است. هرچند درباره نحوه مرگ هنیه اختلاف نظر وجود دارد اما این مقام ارشد حماس چه با بمب کشته شده باشد و چه با موشک، این اتفاق یک شکست امنیتی تحقیرآمیز برای ایران به شمار می‌رود.

در همین حال بحث‌ها درباره احتمال نقض یا نفوذ امنیتی هم در ایران افزایش یافته است. وال‌استریت جورنال با اشاره به صحبت‌های صادق رحیمی، معاون قوه قضائيه ایران نوشته است که مقام‌های دادستانی تحقیقاتی را درباره قتل هنیه آغاز و دستور شناسایی و دستگیری هر کسی را که در این ماجرا سهل‌انگاری کرده و یا آگاهانه با اسرائيل همکاری داشته، صادر خواهند کرد.

این رسانه آمریکایی همچنین به نقل از افرادی که با این ماجرا آشنا هستند خبر داده که چندین مقام امنیتی در جمهوری اسلامی تاکنون در خصوص ترور هنیه مورد بازجویی و پرسش قرار گرفته‌اند.

در حمله فروردین ماه ایران به اسرائيل، مقام‌های جمهوری اسلامی ساعاتی پیش از انجام عملیات با ارسال پیام‌هایی به صورت غیرمستقیم اسرائيل و متحدین این کشور را از انجام این عملیات مطلع کرده بود و در نتیجه بیشتر پرتابه‌ها پیش از رسیدن به اسرائيل سرنگون شدند اما این بار ایران از ارائه هشدارهای دقیق که به کاهش تأثیر هرنوع حمله کمک می‌کند خودداری کرده است.

XS
SM
MD
LG