لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

کبری غلامی، دانشجوی افغانستانی مقیم ایران، با تلاش فعالان حقوق زنان از رد مرز خلاص شد


عکسی که از کبری غلامی در شبکه ایکس منتشر شده است
عکسی که از کبری غلامی در شبکه ایکس منتشر شده است

فعالان حقوق زنان در ایران خبر دادند که کبری غلامی، پژوهشگر و دانشجوی دانشگاه الزهرا، رد مرز نشده و در ایران می‌ماند.

شبکه شرق روز جمعه، ۱۲ مرداد، به نقل از منابع آگاه و دوستان این پژوهشگر اجتماعی اهل افغانستان گزارش داده بود که کبری غلامی پس از دریافت چند تذکر حجاب به اداره اتباع احضار شده و پاسپورت او ضبط شده است.

در خبر شرق آمده بود که پس از ضبط پاسپورت، او بدون ارائه دلیل قانع‌کننده‌ای بازداشت شده و در شرف رد مرز است. در همین روز رادیوفردا مطلع شد که او به اردوگاه سفیدسنگ در نزدیکی مشهد منتقل شده است.

این در حالی است که، به گفته فعالان حقوق زنان آشنا با او، کبری غلامی که متولد افغانستان است از چهار سالگی، بیش از ۲۷ سال است که در ایران زندگی می‌کند.

دوستان خانم غلامی در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌ بودند که او حتی فرصت خداحافظی با خانواده و دوستان خود را پیدا نکرده است.

روز یک‌شنبه، ۱۴ مردادماه، چند خبرنگار زن و فعال حقوق زنان در ایران خبر دادند که در پی تلاش‌های فراوان، خانم غلامی «بعدازظهر یک‌شنبه تحویل خانواده‌اش [در ایران] شده» است.

خبر دستگیری و رد مرز کبری غلامی به دلیل تذکر حجاب با واکنش‌های گسترده فعالان مدنی و حقوق بشری روبه‌رو شده بود. کاربران شبکه‌های اجتماعی با توجه به شرایط امنیتی نامناسب افغانستان، درباره امنیت جانی و سلامت خانم غلامی ابراز نگرانی کرده و با هشتگ «کبری را برگردانیم»،‌ خواستار توقف رز مرز او شدند.

شیما وِزوایی، یکی از دوستان کبری غلامی، روز یک‌شنبه در شبکه ایکس نوشت: «با خبر شدیم که کبری غلامی عزیزمان به خانواده‌اش بازگشته است.»

ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی سابق ساکن ایران، نیز در همین شبکه با هشتگ «کبری غلامی» نوشت: «وقتی نژادپرست‌ها با همه خبرهای فیک‌شان و نفرت‌پراکنی‌شان موفق نشدند، نمی‌‌شه خوشحال نبود.»

کبری غلامی در دانشگاه الزهرا در حال تحصیل و پژوهش در زمینه «هویت‌یابی زن مهاجر» بوده است.

XS
SM
MD
LG