لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

گفت‌وگوی بایدن و پادشاه اردن و ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش در منطقه


همزمان با تشدید تنش در خاورمیانه رایزنی‌های دیپلماتیک بین مقام‌های غربی و کشورهای منطقه افزایش یافته و از جمله رهبران آمریکا و اردن، کشوری که وزیر خارجه‌اش در روزهای اخیر در تهران بود، تلفنی گفت‌وگو کردند.

گفت‌وگوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، و عبدالله دوم، پادشاه اردن، دوشنبه ۱۵ مرداد انجام شد.

بنابر بیانیه کاخ سفید، رهبران دو کشور درباره کاهش تنش‌ها در منطقه، از جمله از راه برقراری فوری آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها، گفت‌وگو کردند.

یک روز پیشتر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، در دیدار با وزیر خارجه اردن که در سفری کم‌سابقه به تهران رفته بود هشدار داد که اقدام اسرائیل در ترور اسماعیل هنیه بی‌پاسخ نخواهد ماند.

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه و فؤاد شُکر در تهران و بیروت، مقام‌های جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان تهدید کرده‌اند که انتقام از اسرائیل قطعی است.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که از سوی آمریکا و اسرائیل گروهی تروریستی شناخته می‌شود، بامداد چهارشنبه دهم مرداد در پی وقوع انفجار در محل اقامتش در تهران کشته شد.

ساعاتی پیش از او نیز فؤاد شکر، ارشدترین فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان، در حمله هوایی اسرائیل به جنوب بیروت کشته شد.

اسرائیل مسئولیت کشتن فؤاد شکر را برعهده گرفته اما دست داشتن در ترور اسماعیل هنیه را به طور رسمی تایید یا تکذیب نکرده است.

در روزهای اخیر و با تکرار وعده انتقام از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، نگرانی از افزایش درگیری‌ها در منطقه اوج گرفته است.

در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به تلاش‌های فشرده دیپلماتیک واشینگتن برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، از همه طرف‌ها خواست که از تشدید تنش خودداری کنند.

آقای بلینکن که روز دوشنبه پس از دیدار با همتای استرالیایی خود، پنی وُنگ، سخن می‌گفت بر اهمیت آتش‌بس در غزه تاکید کرد و از همه طرف‌ها خواست برای دستیابی به توافق آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها راهی بیابند.

روز دوشنبه همچنین سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، در ادامه گفت‌وگوهای خود با مقام‌های جمهوری اسلامی در تهران، با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین در یک تماس تلفنی دیگر، وزیران خارجه ایتالیا و عراق خواهان کاهش تنش‌ها در خاورمیانه شدند و به گزارش رویترز، از تهدید شدن منطقه با این تنش‌ها عمیقا ابراز نگرانی کردند.

فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، در این تماس همچنین بر ایجاد آتش‌بس دائمی در نوار غزه تاکید کرد.

XS
SM
MD
LG